Det svenske flyselskab BRA og rejsearrangøren Ving har indgået en treårig aftale. Nummer to fra venstre er Ulrika Matsgård, administrerende direktør i BRA. Foto: BRA

BRA i milliardaftale om charterflyvninger

BRA genoptager sin charterforretning med en treårig milliardaftale med rejsearrangørerne Ving og Spies. Det svenske flyselskab skal flyve til destinationer i Middelhavet med formentlig Airbus A319.

Torsdag middag har BRA (Braathens Regional Airlines) i samarbejde med rejsearrangøren Ving annonceret en treårig aftale, der begynder 27. april 2023.

Dermed vender det regionale svenske flyselskab tilbage til at foretage charterflyvninger, som selskabet tidligere har gennemført i flere omgange. Ving er en del af Nordic Leisure Travel Group, der har den norske rigmand Petter Stordalen som storaktionær, og som blandt andet også omfatter Spies og Sunclass Airlines.

BRA-aftalen med Ving indebærer charterflyvninger mellem Skandinavien og destinationer i Middelhavet. Turene vil formentlig i første omgang blive foretaget med leasede fly af typen Airbus A319 med plads til 145 passagerer. Værdien af aftalen er over de tre år godt to milliarder svenske kroner, eller hvad der svarer til 1,39 milliarder danske kroner.

Sammen med Sunclass Airlines skal BRA således gennemføre flyvninger for Ving og de nordiske, herunder Spies, fra omkring 30 byer i Sverige, Norge og Danmark til cirka 10 destinationer fordelt på Grækenland, Spanien, Tyrkiet, Kroatien samt Cypern.

Stort fokus på bæredygtighed
I chartersamarbejdet mellem BRA og Ving vil der være stort fokus på bæredygtighed. I første omgang vil rejsende med Ving kunne købe biobrændstof til deres rejser, hvilket har været muligt hos BRA siden 2018.

Frem til udbruddet af coronapandemien gennemførte BRA både charterflyvninger og almindelig rutefart. Siden har fokus udelukkende været på at få genetableret svensk indenrigsflyvning med ATR-turbopropfly, mens ambitionen er at opnå CO2-neutralitet inden 2030. Men nu vil selskabet igen fokusere på flyvninger med både propel- og jetfly.

I international sammenhæng har BRA som ambition at blive CO2-neutralt i 2045, og den nye aftale med Ving er et skridt på vejen.

”Jeg ser det som en fantastisk mulighed for at imødekomme en klar efterspørgsel på flyvninger i denne størrelsesorden og samtidig udvide vores ambitiøse bæredygtighedsarbejde til også at omfatte charter. Vi ved også fra tidligere, at Ving er en rigtig god samarbejdspartner, og vi er ekstra glade for nu at kunne genoptage vores samarbejde og krydse vores store ambitioner om bæredygtighed,” siger Ulrika Matsgård, administrerende direktør i BRA.

Mulighed for at vokse
Vin og Spies har siden 1990erne arbejdet med bæredygtighed, og rejsearrangøren er glad for at have landet en aftale med BRA.

”Vi vil være en del af løsningen og tage de nødvendige skridt til mere bæredygtige ferierejser – der er ingen alternativer. Vores fulde fokus er at kunne tilbyde bæredygtige rejser, mens vi også har mulighed for at vokse og udvide vores kapacitet,” siger Magnus Wikner, koncernchef i Nordic Leisure Travel Group.

”Derfor er vi meget glade for samarbejdet med BRA, som også giver os forudsætningerne for at vokse i de regionale afgangslufthavne og på sigt også åbne op for nye, mindre destinationer i Middelhavet.”

Har fløjet charter med ældre Avro-fly
Aftalen mellem BRA og Nordic Leisure Travel Group omfatter charterflyvninger i tre sommer- og vintersæsoner frem til 2026. Oplevelsen om bord hos BRA vil blive harmoniseret med det produkt, som Ving og Spies i forvejen har med Sunclass Airlines.

Dermed er BRA, der har hovedsæde i Bromma-lufthavnen i Stockholm, på vej ind i et nyt kapitel med charterflyvning. Malmö Aviation, der i dag hedder BRA, gennemførte eksempelvis charterflyvninger fra Danmark for omkring 10 år siden for blandt andet rejsearrangøren Apollo. Der blev benyttet de ældre Avro RJ100-jetfly.

Samme brændstofslugende firemotorers jetfly var også i drift i sommeren 2019, hvor der opstod to motordefekter i løbet af halvanden time. Det ene fly var på vej fra Gøteborg-Landvetter til Kefalonia i Grækenland, og det andet havde kurs fra samme lufthavn mod Split i Kroatien. Begge fly måtte afbryde flyveplanen og lande i Sturup-lufthavnen ved Malmø som følge af tekniske motorfejl.

Flåden hos BRA er siden blevet forynget og består i dag af i alt 12 ATR 72-fly med en gennemsnitsalder på fem og et halvt år.

 

Relaterede artikler:

BRA lancerer endnu en international rute

BRA jubler over sommeren

Sort lørdag for BRA