Emirates har sikret A380-programmets fremtid, og nu står British Airways angiveligt også klar med en ordre på flere A380´ere.
Sidste uges ordre fra Emirates Airline på 20 nye Airbus A380-800 med option på yderligere 16 fly af samme type sikrede, at den europæiske flyproducent fortsætter A380-programmet, der ellers var truet af lukning.
Nu er British Airways tilsyneladende også klar til at afgive en ordre på megajumboen, da overlevelsen er sikret. Det skriver nyhedsbureauet Bloomberg baseret på kilder tæt på processen. Den afgående salgsdirektør hos Airbus, John Leahy, sagde i fredags til Bloomberg Television, at han var overbevist om, at flyproducenten i år ville modtage endnu en ordre på verdens største pasagerfly.
IAG, der er moderselskab for British Airways, ønsker ikke at kommentere rygterne, med luftfartskoncernens finansdirektør Steve Gunning afslørede ved en investorkonference i efteråret, at halvdelen af Boeing 747-flåden ville være udfaset i 2021, og at sidste jumbojet ville forlade det britiske flyselskab i 2024.
På konferencen blev det samtidig indikeret, at Boeings 777 og 787 samt A350 og A380 fra Airbus var kandidater til at tage over for de aldrende 747´ere.
Har brug for store fly i Heathrow
British Airways beskæftiger i dag 12 Airbus A380 og er således den fjerdestørste operatør efter Emirates, Singapore Airlines og Qantas. Samtlige 12 A380´ere er indrettet i en fireklasses konfiguration med samlet 469 sæder.
Interessen for de store A380-fly skal ses i lyset af, at det er dyrt at sikre sig flere slots (start- og landingstilladelser, red.) i Heathrow Airport, der har nået sin maksimale kapacitet, og med op til 469 passagerer i hvert startende og landende fly til og fra USA vil der betyde en bedre udnyttelse af de eksisterende slots, da Boeing 747 kan løfte mellem 299 og 345 passagerer afhængig af version, mens Boeing 777-300ER er indrettet med 299 sæder.
British Airways har tidligere flirtet med tanken om at anskaffe sig brugte A380´ere, da eksempelvis Singapore Airlines sidste år tilbageleverede det første A380-fly til leasingselskabet efter udløbet af en 10-årig leasingaftale. Men også Malaysia Airlines har ønsket at komme af med selskabets seks A380´ere.
Airbus vil angiveligt være klar til at tilbyde attraktive vilkår til IAG, da det er vigtigt at kunne holde den årlige produktion i gang med et antal enheder, der sikrer break even i programmet. Emirates-ordren giver sikkerhed for, at produktionen vil fortsætte i yderligere 10 år, men Airbus har allerede varslet, at den årlige produktion eventuelt må skæres ned fra 12 til seks fly. En ordre fra British Airways vil muligvis ikke nødvendiggøre dette, hvilket på kort sigt kan sikre økonomien i A380-produktionen.
Relaterede artikler:
Emirates-ordre holder A380 i live
Sidste British Airways B747-flyvning i 2024
Emirates accepterer udskudt levering af 12 A380-fly