I 2026 forventer Widerøe at kunne indsætte elflyet P-Volt i kommerciel rutefart. Illustration: Rolls-Royce/Widerøe/Tecnam

Widerøe kan være klar med elfly i 2026

Hvis alt går efter planen, vil Widerøe have sit første elektriske fly i kommerciel drift i 2026. Det norske flyselskab arbejder på projektet sammen med Rolls-Royce og Tecnam.

Allerede om fem år kan det første fuldelektriske passagerfly på opsigtsvækkende vis være i drift hos Widerøe.

Det skal realiseres i samarbejde med Rolls-Royce og Tecnam, og de tre parter er gået sammen for at sætte skub i udviklingen af flyet, der har navnet P-Volt. Allerede i august 2019 indgik Rolls-Royce og Widerøe et partnerskab om udvikling af elektriske fly. Projektet skulle være en del af Widerøes planer om at udskifte og elektrificere over 30 af sine fly frem mod 2030.

”Norges omfattende netværk af lufthavne med korte start- og landingsbaner er ideelt til nulemissions-teknologier. Dette fly viser, hvor hurtigt ny teknologi kan og vil blive udviklet, og at vi er på rette spor med vores ambition om at flyve uden emissioner omkring 2025,” siger Stein Nilsen, koncernchef i Widerøe.

Før coronapandemien gennemførte Widerøe cirka 400 daglige flyvninger på et rutenetværk med 44 lufthavne. 74 procent af flyvningerne er med afstande på mindre end 275 kilometer. De korteste flyvninger er på kun syv til 15 minutter.

Elfly får omkring 10 sæder
For et par år siden etablerede Rolls-Royce et højteknologisk udviklingscenter i Trondheim, hvor en større gruppe medarbejdere hver dag knokler for at udvikle løsninger til en emissionsfri luftfart. Arbejdet har hidtil været succesfuldt.

”Elektrificering vil hjælpe os med at opnå vores ambition om at gøre det muligt for de markeder, hvor vi opererer, at opnå netto-nul-udledning inden 2050. Dette samarbejde styrker vores eksisterende forhold til Tecnam og Widerøe, mens vi udforsker, hvad der er nødvendigt for at levere et fuldelektrisk passagerfly til pendlermarkedet,” siger Rob Watson, direktør for Rolls-Royce Electrical.

Samarbejdet mellem Widerøe, Rolls-Royce og Tecnam skal således føre frem til introduktionen af den elektriske P-Volt på det norske indenrigsnet i 2026. Flyet vil være baseret på Tecnam P2012 med 11 sæder, og det vil være ideelt til starter og landinger fra korte baner i det nordlige og vestlige Norge.

Landet har en ambition om at have de første elektrificerede fly i kommerciel rutefart inden 2030, og der skal være en 80 procents emissionsreduktion på indenrigsmarkedet inden 2040.

Skal på sigt erstatte Dash 8-flyene
Widerøe bliver det første flyselskab i verden, der kan tage P-Volt i brug om forventeligt fem år. Elflyet skal på sigt erstatte selskabets kortdistancefly af typen Dash 8, som Widerøe i øjeblikket har 35 styks af i forskellige varianter og med en gennemsnitsalder på 22 år.

”Vi er svært begejstrede for at blive tilbudt rollen som lanceringskunde, men vi er også ydmyge over udfordringerne med at få verdens første nulemissions-fly i brug. Vores mål er at have alle nye kapaciteter, processer og procedurer, der kræves for en nulemissions-operatør, designet og godkendt parallelt med, at flyet udvikles og certificeres,” siger Andreas Aks, strategidirektør i Widerøe.

Fremtidens flåde hos Widerøe vil – foruden de kommende P-Volt-elfly – bestå af de brasiliansk-producerede Embraer E190-E2, som selskabet har tre af.

 

Relaterede artikler:

Widerøe i samarbejde med Rolls-Royce om nye fly

Widerøe: Vores nye fly skal være el-fly

Første elektriske flyvning i Norge