British Airways fly parkeret i Bournemouth Airport. (Foto: NPAS)

British Airways vil afskedige 12.000 ansatte

Op imod 12.000 ansatte risikerer at miste jobbet hos British Airways som følge af coronakrisen. Selskabet har indledt forhandlinger med fagforeningerne.

British Airways skal skære kraftigt i arbejdsstyrken i den kommende tid.

Det oplyser International Airlines Group (IAG), der er moderselskab til British Airways, Aer Lingus, Level, Iberia og Vueling. Afskedigelserne hos det britiske flyselskab kan berøre op til 12.000 ansatte ud af en arbejdsstyrke på 42.000 personer.

IAG finder det nødvendigt at iværksætte en omstrukturerings- og afskedigelsesplan for at redde selskabet, indtil efterspørgslen på flyrejser nærmer sig et niveau fra 2019. Og det kan tage flere år, før efterspørgslen når dette niveau, vurderer IAG.

“Vores planer vil være til forhandling, men det er sandsynligt, at de vil berøre de fleste af British Airways’ ansatte og kan resultere i afskedigelser på op til 12.000 af dem,” meddeler IAG.

Allerede tidligere i april hjemsendte British Airways 22.626 ansatte med lønkompensation som følge af COVID-19-pandemien, men nu risikerer flere tusind ansatte altså helt at miste jobbet.

Fagforening accepterer ikke fyringer
Topchef i British Airways, Alex Cruz, har formuleret et brev til sine ansatte, hvori han fortæller om selskabets nuværende krise.

“I de sidste par uger er udsigterne for luftfartsindustrien forværret yderligere, og vi skal handle nu. Vi er et stærkt, velstyret selskab, der har stået over for og overvundet mange kriser i vores hundredårige historie. Vi må også overvinde denne krise,” skriver han i brevet.

Meldingen om de kommende fyringer i British Airways har fået den britiske pilotfagforening BALPA til at reagere.

“Dette er kommet som et lyn fra en klar himmel fra et flyselskab, der sagde, at det var stærkt nok til at overvinde stormen fra COVID-19 og afviste støtte fra regeringen. BALPA accepterer ikke, at der kan blive disse jobtab, og vi kæmper for at redde hvert eneste,” siger Brian Strutton, generalsekretær i BALPA.

Endnu mere dystert andet kvartal
IAG har i forbindelse med meddelelsen om British Airways-afskedigelserne også fremlagt omsætningtal for årets første tre måneder. I første kvartal i 2020 faldt omsætningen med 13 procent til 4,6 milliarder euro, eller hvad der svarer til 34,3 milliarder kroner. I samme periode året før lød tallet på 5,3 milliarder euro, eller 39,5 milliarder kroner.

I løbet af april og maj opererer IAG med en kapacitet på blot seks procent i forhold til før coronakrisen. Koncernens flyselskaber gennemfører kun de allervigtigste passagerflyvninger, ligesom der foretages en række særflyvninger for at hente borgere hjem.

En lang række flyselskaber har kæmpet med at holde forretningen oven vande i første kvartal i 2020, og udsigten for resultatet i næste kvartal ser endnu værre ud for den større europæiske luftfartskoncern.

”Koncernen forventer imidlertid, at driftstabet i andet kvartal vil være væsentligt dårligere end i første kvartal som følge af det betydelige fald i passagerkapacitet og trafik – og det er på trods af en vis lettelse på medarbejderomkostningerne og lønstøtteordninger,” skriver IAG i sin pressemeddelelse.

Driftsresultatet for IAG i første kvartal endte med et underskud på 535 millioner euro (fire milliarder kroner, red.), hvor første kvartal i 2019 endte med et overskud på 135 millioner (én milliard kroner, red.).

 

Relaterede artikler:

British Airways aflyser Milano-flyvninger

British Airways flytter Kina-kapacitet til USA og Sydafrika

IAG raser over hjælpende hånd til Flybe