Cimber Sterling følger brændstofpolitik hos SAS

I lighed med en nyindført praksis hos SAS, vil Cimber Sterling nu heller ikke refundere brændstoftillæg på billetter, der er ikke-refunderbare. Det betyder, at Cimber Sterling vil kunne indkassere op til 190 kroner til betaling af brændstofregningen, uden at passagereren har været om bord i flyet.

Når man flyver med Cimber Sterling skal der betales et brændstoftillæg, idet udgifterne til flybrændstof er steget voldsomtgennem det seneste års tid.

Prisen på et ton flybrændstof er i dag på 1.009 amerikanske dollars – eller godt 43 procent højere end samme tidspunkt sidste år.

Det fik tidligere på året Cimber Sterling til at indføre et brændstoftillæg med virkning fra den 15. februar. Tillægget er sidenhen forhøjet to gange – senest per 15. april 2011.

Således skal man i brændstoftillæg betale 45 kroner per enkeltrejse på danske indenrigsstrækninger og 95 kroner per strækning ved udenrigsrejser.

Hidtil har det været muligt at få refunderet dette separate tillæg i de tilfælde, hvor rejsen er blevet aflyst. Brændstoftillæg har nemlig ikke været en del af rejsens pris, hvorfor tillægget kunne refunderes, selvom billetten i sig selv var ikke-refunderbar.

Denne praksis ændrede SAS med virkning fra 14. september, og Cimber Sterling er ikke sen til at følge efter.

Cimber Sterlingoplyser, at for rejser bestilt fra og med den 3. oktober 2011, for rejse fra og med den 17. oktober 2011, vil det ikke længere være muligt at få refunderet brændstoftillæg (YR-tax) for de billettyper, som ikke i sig selvtillader refundering.

Hermedladerdet til, at luftfartsselskaberne endegyldigt har erkendt, at der ikke er tale om et tillæg, der er direkte afhængig af brændstofprisen, men i stedet en prisreguleringsmekanisme, der samtidig knytter sig til billettens betingelser.