Knap fem år efter at Air China skulle have åbnet en rute til København har flyselskabet for tredje gang valgt en anden europæisk lufthavn som ny destination.
Den 2. juni 2012 skulle Air China have åbnet en rute mellem Københavns Lufthavn og Beijing og fløjet vinge mod vinge med Star Alliance-kollegaen SAS. Det blev dog droppet få måneder snoren skulle have været klippet og ruten indviet.
Lige siden har Københavns Lufthavns ruteudviklere arbejdet ihærdigt på at hente det store kinesiske flyselskab tilbage til CPH, som selskabet fløj til frem til omkring 2003.
Det er dog endnu ikke lykkedes, og nu ser det ud til at Københavns Lufthavn for tredje gang er blevet overhalet indenom af en af de lufthavne, som lufthavnen ynder at sammenligne sig med.
Det er nemlig ikke sådan, at Air China helt er holdt op med at åbne nye ruter til de mellemstore europæiske trafikknudepunkter. Således genåbner Air China til juni sin rute mellem Beijing og Zürch, som flyselskabet ikke har betjent siden januar 2000.
Fra den 7. juni vil Air China flyve fire gange om ugen på ruten med Airbus A330-200 fly med plads til 30 passagerer på business class og 207 passagerer på economy class. Samme antal ugentlige frekvenser og samme flytype, som det i 2012 var planen at anvende på CPH-ruten.
Udvidet til syv ugentlige
I maj 2013 åbnede Air China en rute mellem Beijing og Genève i Schweiz med fire ugentlig flyvninger med Airbus A330-200. Og i oktober sidste år åbnede Air China en ny rute mellem Beijing og Polens hovedstad Warszawa. Også denne gang med fire ugentlige returflyvninger betjent med Airbus A330-200 fly.
Air China flyver til 17 destinationer i Europa, her i blandt Stockholm Arlanda. En rute der i 2013 blev udvidet fra fire til syv ugentlige flyvninger.
Da åbningen af CPH-ruten blev aflyst i februar 2012 håbede man hos Københavns Lufthavn, at ruten blot ville blive udskudt til august samme år, eller i værste fald til til foråret eller sommeren 2013.
Kilder i markedet antydede, at beslutningen om at udskyde ruteåbningen skyldtes, at Air China ikke havde opnået et tilfredsstillende antal bookinger på det danske marked i løbet af de 10 uger ruten havde været til salg i reservationssystemerne.
De senere år har Københavns Lufthavn flere gange måtte se andre lufthavne løbe med sejren, når nye langruter skulle placeres. Således valgte SAS Stockholm Arlanda-lufthavnen som udgangspunkt, da selskabet vendte tilbage til Los Angeles, ligesom Arlanda-lufthavnen også blev valgt, da SAS vendte tilbage til Hong Kong.
Relaterede artikler:
Lange udsigter for Air China-rute til København