Kontroltårnet i Københavns Lufthavn. (Foto: Claus Andersen | CPH | PR)

CPH: Flyselskaber melder om afmatning

I november var der lidt flere end 1,3 millioner rejsende i Københavns Lufthavn, men usikkerheden er stor. “Vi ved reelt ikke, hvilken fremtid vi kigger ind i de kommende vintermåneder,” siger CPH-direktør.

Selvom Københavns Lufthavn isoleret set kan glæde sig over, at november med sine 1.318.570 passagerer var den bedste måned i 2021 målt på den relative andel af 2019-niveauet, så er der mørke skyer i horisonten.

Det er omikronvarianten, der har fået de bekymrede miner frem i direktionslokalet, idet usikkerheden påvirker efterspørgslen hos flyselskaberne.

“Allerede nu melder flere flyselskaber om en afmatning i efterspørgslen på flybilletter,” siger kommerciel direktør Peter Krogsgaard i forbindelse med præsentationen af trafiktallene for november.

”Siden juli har vi dagligt kunnet notere voksende aktivitet og masser af liv i terminalerne. Men omikronvarianten af COVID-19 er lige nu dårligt nyt for rejsebranchen, og vi ved reelt ikke, hvilken fremtid vi kigger ind i de kommende vintermåneder,” uddyber direktøren.

Stærk indenrigsgenrejsning
I november var der i gennemsnit 43.950 rejsende gennem lufthavnen, og det er noget lavere end gennemsnittet på omkring 83.000 før coronapandemien. Den travleste dag i november blev registreret den 14. november, hvor der var 56.097 passagerer, der rejste fra, til eller via CPH.

På indenrigsruterne var der i alt 107.895 passagerer, og dermed er fire ud af fem indenrigspassagerer tilbage. Det er ruten til Aalborg, der trækker denne vækst, idet Danmarks største indenrigsrute i øjeblikket har flere passagerer end før pandemien.

I november-tallene var der 1.156.622 internationale rutepassagerer, og kun 54.053 var charterrejsende.

De fem mest populære destinationer fra CPH var Oslo, London, Stockholm, Aalborg og Amsterdam. Her er det bemærkelsesværdigt, at London er kommet tilbage i toppen efter snart to års fravær. 

Transfertrafikken halter bagefter
Der er dog stadig relativt få, der lige nu benytter CPH som transferlufthavn, da langdistanceruterne endnu ikke er helt oppe i fulde omdrejninger. Det er specielt trafikken til Kina og Japan, hvor der traditionelt er mange transferpassagerer, der mangler, hvilket skyldes rejserestriktionerne i Asien.

Med blot 224.300 transferpassagerer i november har genrejsningen i dette segment kun nået 40 procent af 2019-niveauet, mens den samlede trafik ligger på omkring 60 procent.

”Det er afgørende for Danmark, at vi opretholder tilgængeligheden til verden og styrker den mobilitet, luftfarten driver. Når man eksempelvis sidder på en sushi-restaurant i Tokyo og nyder en maki-rulle, så er der altså færøsk laks i, som er kommet til Solens Rige fra Thorshavn via CPH,” forklarer Peter Krogsgaard.

 

Relaterede artikler:

Næsten 280.000 flere passagerer i CPH

CPH-direktør er tilfreds med trafikgenrejsningen

CPH: Fremgang på 8.000 passagerer på én måned