Københavns Lufthavns tværbane 12/30.

CPH: Plads til passagerfordobling med tværbane-lukning

En lukning af CPH’s tværbane vil skabe plads til op mod 60 mio. passagerer. Til gengæld risikerer det at give en trecifret millionregning til SAS.

Hvis Københavns Lufthavn lukker sin såkaldte tværbane, så vil det ikke blot gøre lufthavnen i stand til at skabe plads til 40 millioner passagerer, sådan som den nuværende udbygningsplan er indrettet efter. Der vil faktisk være plads til op til 60 mio. passagerer om året, hvilket vil svare til mere end en fordobling af det nuværende passagertal. Det slog Københavns Lufthavn fast, da dansk luftfart torsdag var på dagsordenen ved en høring på Christiansborg arrangeret af Folketingets Transportudvalg.

Tværbanen blev bragt op ved høringen efter et spørgsmål fra Socialdemokratiets transportordfører, Rasmus Prehn, om hvorvidt der var plads nok til at udbygge Københavns Lufthavn om 20 eller 30 år, når nu passagertallet vokser så hurtigt, som det gør i øjeblikket. Eller om der faktisk ville blive behov for en ”Københavns Lufthavn nummer 2”, som politikeren betegnede det.

Public affairs-direktør Lars W. Andersen (t.v.) fra SAS holder oplæg , mens direktør Michael Svane fra Dansk Industri, kommunikationsdirektør Henrik Peter Jørgensen fra Københavns Lufthavn og direktør Søren Svendsen fra Aalborg Lufthavn lytter på.

Public affairs-direktør Lars W. Andersen (t.v.) fra SAS holder oplæg , mens direktør Michael Svane fra Dansk Industri, kommunikationsdirektør Henrik Peter Jørgensen fra Københavns Lufthavn og direktør Søren Svendsen fra Aalborg Lufthavn lytter på.

”Ja, det kan lade sig gøre at kapere væksten i Københavns Lufthavn. Det er ikke på startbanerne, at der er mangel på kapacitet. Der er brug for flere standpladser og gates. Med det træk (lukning af tværbanen, red.) vil vi kunne vokse videre op mod 50-60 mio. passagerer,” forsikrede Københavns Lufthavns kommunikationsdirektør Henrik Peter Jørgensen overfor den nye transportminister, Ole Birk Olesen (LA), 10-15 andre politikere samt omkring 50 tilhørere, som havde fundet vej til Landstingssalen på Christiansborg torsdag eftermiddag.

Ikke vakt begejstring
Københavns Lufthavn vil lukke tværbanen for at skabe plads til en ny satellitterminal samt en forlængelse af den eksisterende Finger B. Hos flere af lufthavnens største kunder har planerne dog ikke vakt begejstring. Som CHECK-IN.dk har omtalt flere gange, så frygter flyselskaberne, at lufthavnen må lukke i kortere eller længere perioder, når vindretningen umuliggør starter og landinger på lufthavnens to parallelbaner, 04L/22R og 04R/22L.

Det vil betyde omdirigeringer af fly samt store forsinkelser og i værste fald aflyste flyvninger. Regningen for det vil alene lande hos flyselskaberne, mens lufthavnen går fri.

Blandt oplægsholderne ved høringen var også SAS’ danske public affairs-chef, Lars Wigelstorp Andersen. Han lagde ikke skjul på, at en lukning af tværbanen vil blive dyr for SAS.

”Vi vurderer, at det vil koste os et trecifret millionbeløb om året, at en sådan bane bliver lukket. Vi håber virkelig at der er nogen, der kan finde på et alternativ. Og her håber vi at myndighederne kan træde i karakter og gå i dialog med Københavns Lufthavn om hvordan man kan gøre det her anderles, så det ikke skal koste os så mange penge og passagerne så mange problemer, at lukke en bane,” fortalte Lars Wigelstorp Andersen til politikerne.

Formand for Folketingets transportudvalg, Lennart Damsbo-Andersen (S) (t.v.) og transportminister Ole Birk Olesen (LA) (t.h.) lytter på.

Formand for Folketingets transportudvalg, Lennart Damsbo-Andersen (S) (t.v.) og transportminister Ole Birk Olesen (LA) (t.h.) lytter på.

 

Transportpolitikerne og den nye transportminister, Ole Birk Olesen (LA), lyttede interesseret og Dansk Folkepartis Jan Erik Messmann erklærede som tidligere pilot sin opbakning til ikke at lukke tværbanen.

Pinedød nødvendigt
I sine afsluttende bemærkninger slog Henrik Peter Jørgensen fra Københavns Lufthavn fast hvor nødvendig udbygningsplanen og den tilhørende banelukning er for lufthavnens fremtidige vækst.

”Det er pinedød nødvendigt med den udbygningsplan. Det er den eneste plan, der kan rumme betydelig vækst indenfor lufthavnens hegn,” understregede kommunikationsdirektøren.

 

 

Relaterede artikler:

CPH tier om omfanget af tværbane-operationer

Tværbanen i CPH flittigt brugt i søndags

Flyselskaber i fælles front mod banelukning

Pilot: Banelukning vil give større fejlrisiko

SAS vil have minister ind i bane-strid

Borgere skælder ud på Københavns Lufthavn