Czech Airlines reducerer til København

Konkurrencen på flyruten mellem København og Prag er særdeles intensiv. Czech Airlines, der flyver i konkurrence med Cimber Sterling og Norwegian, reducerer i vinterfartplanen fra 16 til 13 ugentlige afgange.

Trafikken mellem København og den tjekkiske hovedstad Prag har i den indeværende sommerfartplan haft karakter af en regulær luftbro. Op imod 40 ugentlige afgange i hver retninghar været opereret af Czech Airlines i konkurrence med lavprisflyselskaberne Cimber Sterling og Norwegian.

Men fra vinterfartplanens ikrafttræden den 1. november reducerer det tjekkiske luftfartsselskab fra 16 til kun 13 ugentlige afgange.

Det er formiddagsafgangen fra Prag og den tidlige eftermiddagsafgang fra København, henholdsvis OK506/507 der annuleres. Disse afgange har dog hidtil kun været opereret på mandage, torsdage og fredage.

Norwegian vil reducere fra fire ugentlige til kun tre ugentlige afgange i vinterhalvåret. Derimod ser det ud til, at Cimber Sterling fastholder selskabets i alt 18 ugentlige afgange mellem København og Prag.

Cimber Sterling anvender udelukkende CRJ200-fly i vinterhalvåret med en kapacitet på 50 sæder pr. afgang. Det betyder i alt 1.800 udbudte sæder pr. uge. Norwegian flyver med selskabets ældre Boeing 737-300 fly med 148 sæder, hvilket giver en ugentlige sædekapacitet på 888 sæder. Det tjekkiske selskab CSA Czech Airlines er stadig den største kapacitetsudbyder på ruten, idet selskabet opererer med Boeing 737-500 på ruten. Denne korte version af det populære Boeing 737-fly er indrettet med 102 sæder i CSA-versionen. Dermed udbyder Czech Airlines 2.652 sæder pr. uge i vinterhalvåret.

Med de tre selskabers samlede 34 ugentlige afgange i hver retningog samlet5.340 udbudte sæder pr. ugei vinterfartplanen, skulle der samtidig være garanti for, at billetpriserne ikke umiddelbart skyder i vejret.