Danish Air Transport A320-200 - OY-LHD.

DAT: Ikke flere Airbus-fly lige nu

Danish Air Transport har købt sit femte Airbus A320-fly og har opgaver nok til flere fly, men tager en pause efter at være gået fra nul til fem Airbus’er på to år.

Det er kun godt et år siden, at det danske flyselskab Danish Air Transport (DAT) begyndte at operere Airbus A320. I dag tæller Airbus-flåden fire fly og et femte er netop nu ved at blive klargjort i Mexico. Det kommer til Danmark til oktober.

Men så stopper indfasningen af Airbus-flyene også her. I hvert fald indtil videre. For selvom DAT har kunder nok til at beskæftige fly nummer seks og syv, så vil selskabet gerne lige tage en time out.

”Vi skal lige have tid til at stabilisere os og æde, at vi er gået fra nul til fem Airbus-fly på kort tid,” understreger Danish Air Transport’s direktør og ejer, Jesper Rungholm.

Fundet i Chile
DAT købte sit første Airbus A320-fly i februar sidste år. Et fly, som indtil da var blevet brugt af slovenske Adria Airways. Her ønskede man dog at beholde flyet lidt endnu. Derfor lejede DAT det tilbage til Adria og valgte i stedet at hive et ellers pensioneret MD-87 fly ind i varmen igen for at løse de opgaver, som Airbus-flyet skulle have taget sig af.

I juni sidste år fik man så fat i Airbus nummer to, som DAT selv begyndte at operere. Det blev blandt andet sat til at flyve chartergæster for Primo Tours. I december sidste år og i maj i år fulgte fly nummer tre og fire.

Det femte og indtil videre sidste fly i DAT-flåden har Jesper Rungholm fundet i Chile hos selskabet Sky Airline, som har brugt de sidste fem år. Det var også her at Rungholm fandt selskabets tredje Airbus. Flyet får registreringen OY-RUS og har 22 år på bagen i tjeneste hos blandt andre Hong Kong-baserede Dragonair og mexikanske Mexicana.

DAT’s første fire Airbus A320’ere hedder henholdsvis OY-JRK, OY-LHD, OY-RUP og OY-JRZ.

OY-LHD var det andet Airbus-fly, som DAT købte. Snart kommer det femte fly til Danmark.