Definitivt ‘nej’ fra Germanwings til CPH Go

Det tyske lavprisflyselskab Germanwings har reduceret i sommerfartplanen mellem Køln og København p.g.a. den stærkt kritiserede tyske luftfartsskat. Vinterfartplanen er endnu ikke på plads, men Germanwings har definitivt fravalgt at benytte lavprisfingeren CPH Go.

Den 28. marts sidste år etablerede det tyske lavprisflyselskab Germanwings sig i Københavns Lufthavn.

Germanwings startede op med seks ugentlige afgange mellem Köln og København opereret med fly af typen Airbus A319 fra enhedsflåden på 30 fly af denne type.

Med samlet 144 sæder ombord kunne Germanwings tilføre det danske marked en øget kapacitet på 1.728 flysæder ugentligt på ruten til og fra Köln. Og det har ikke nødvendigvis været Köln, der har været slutdestination for passagererne, idet Germanwings tilbyder et omfattende rutenetværk til mere end 75 destinationer i hele Europa.

Men i sommerfartplanen 2011 har Germanwings set sig nødsaget til at reducere til fem ugentlige afgange til København. Dermed er der fjernet lidt mere end 16 procent af kapaciteten på ruten siden opstarten.

“Vi måtte fjerne en række frekvenser i vort rutenet på baggrund af indførelsen af den såkaldte ‘Luftverkehrsteuer’, der blev implementeret den 1. januar. Desværre var ruten til København en af de berørte,“ siger Angelika Schwaff, der er selskabets pressetalskvinde samt chef for international kommunikation.

Hvordan vintertidtabellen 2011/12 ser ud i relation til Københavns Lufthavn kan Germanwings endnu ikke udtale sig om. “Vores vintertidtabel er endnu ikke fuldt ud publiceret. Vi arbejder stadig på de sidste ting,“ siger Angelika Schwaff.

Men en ting er sikkert. Germanwings har ingen planer om at benytte lavprisfingeren CPH Go i Københavns Lufthavn. “Vi bliver i hovedterminalen, da vi ikke kan opfylde de tekniske og operationelle krav til at operere på CPH Go.“

Selvom Germanwings opererer en enhedsflåde af 30 Airbus A319-fly vil selskabet i oktober måned benytte en anden flytype til København Lufthavn. Hver onsdag i oktober flyves der med en 100-sæders BAe 146-300 fra det tyske charterflyselskab WDL Aviation. Det skyldes, at et af selskabets A319-fly er til et såkaldt D-check i denne periode, hvorfor der må benyttes indlejet kapacitet.