Brexit-aftalen betyder, at britiske flyselskaber ikke kan flyve internt i EU efter den 1. januar 2021, og passagererne skal være opmærksomme på ændringer i EU261/2004-dækningen.
Det var langt inde i overtiden, at EU-kommissionsformand Ursula von der Leyen og den britiske premierminister, Boris Johnson juleaftensdag kunne afslutte forhandlingerne om en Brexit-aftale, der regulerer forholdet mellem EU27-landene og Storbritannien efter den 1. januar 2021.
Hvis Europa-Parlamentet og det britiske parlament når at godkende aftalen, inden den træder i kraft, vil det betyde, at der vil være en række begrænsninger i, hvordan britiske flyselskaber vil kunne agere i EU27-landene, og herunder Danmark.
Som en konsekvens af Storbritanniens udtræden af EU, det indre marked og toldunionen sker der blandt andet følgende:
- Britiske flyselskaber vil ikke længere være en del af et fuldt liberaliseret luftfartsmarked i EU og kan således ikke transportere fragt og passagerer mellem de 27 medlemslande baseret på en AOC (driftstilladelse, red.) udstedt i Storbritannien. Herudover kan flyselskaber med britisk AOC heller ikke transportere passagerer videre fra EU til tredjelande, for eksempel flyvninger fra London via en lufthavn i EU til et land uden for EU.
- Storbritannien deltager ikke længere med bidrag til og medvirker ikke til udformning af standarder i EASA (Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur).
Handelsaftale regulerer samarbejde og bestemmelser
Derimod vil den af EU og Storbritannien indgåede handelsaftale betyde, at luftfarten i Storbritannien vil kunne nyde godt af følgende fordele:
- Ubegrænset point-to-point trafik mellem EU og britiske lufthavne (de såkaldte 3. og 4. frihedsrettigheder).
- EU27-landene kan aftale bilaterale 5. frihedsrettigheder med Storbritannien for ekstra EU-cargo, for eksempel Paris-London-New York
- Samarbejde om luftfartssikkerhed og lufttrafiktjenester
- Samarbejde om fælles bestemmelser om ground handling, slots (start- og landingstilladelser, red.) og passagerrettigheder oveni enigheden om lige vilkår vedrørende miljø, arbejdstagerrettigheder og konkurrence.
Når Storbritannien den 1. januar 2021 betragtes om et tredjeland, vil certifikater udstedt i Storbritannien, hvilket blandt andet kan gælde piloter, mekanikere og instruktører, ikke længere være gyldige i EU. Derfor skal disse certifikater senest den 31. december 2020 ombyttes til et tilsvarende fra et EU27-land.
Begrænset EU261-dækning hos britiske flyselskaber
For passagererne bliver der relativt få ændringer og begrænsninger. Der bliver ingen ekstra sikkerhedskontroller udover hvad der kendes i dag, når man rejser til Storbritannien som Non-Schengen område, og senest den 1. oktober 2021 bliver det obligatorisk for borgere fra samtlige 27 EU-lande at vise pas ved indrejse til Storbritannien.
Derimod er der vigtige ændringer på området omkring passagerrettigheder. Når man rejser fra Danmark til Storbritannien vil rettighederne i EU261/2004-forordningen stadig være gældende, hvilket dog ikke nødvendigvis vil være tilfældet den modsatte vej.
Her er det nemlig afgørende, at man rejser med et flyselskab, der har driftstilladelse i EU. Rejser man fra London til København med SAS vil man således være dækket af passagerforordningen, hvilket ikke vil være tilfældet med en flyrejse hos British Airways.
Dermed vil det ikke være muligt at gøre krav på kompensation i tilfælde af aflysninger, lange forsinkelser eller boardingafvisning, hvis man flyver fra Storbritannien til Danmark med et britisk flyselskab eller et flyselskab fra et tredjeland. Rettighederne vil derimod følge Storbritanniens nationale regler på området.
Relaterede artikler:
EU klar med nødplan for flytrafikken uden Brexit-aftale