Hele søndagen pendlede fagforeningsrepræsentanter ind og ud af SAS-huset i Københavns Lufthavn for at forhandle med SAS-ledelsen.
Tidlig mandag morgen indgik SAS-ledelsen nye overenskomstaftaler medseks af deotte fagforeninger, som organiserer selskabets flyvende personale. Forud var gået en dramatisk søndag i SAS-huset i Københavns Lufthavn.
Da søndagen kun var få timer gammel fortalte pilotforeningerne til medierne, at de havde givet SAS-ledelsen et tilbud, som ifølge piloterne levede op til de krav, som ledelsen opstillede, da man mandag spillede ud med sit oplæg til en spareplan.
Kl. 9.25 kom det kontante svar fra SAS-ledelsen, at man stadig var langt fra målet og ikke havde aftaler på plads med fagforeningerne.
”Der har været ført intensive forhandlinger gennem nogle døgn. Desværre er der
ikke indgået aftale med nogen foreninger endnu,” lød budskabet i en pressemeddelelse fra SAS.
Mange følelser
Klokken 10 afleverede kabineforeningerne et lignende tilbud til SAS-ledelsen, der siden forhandlingerne startede torsdag har haft base i SAS-huset ved siden af Terminal 2 i Københavns Lufthavn.
”Vi har imødekommet de krav, som SAS-ledelsen har stillet til os. Vi er kommet med en løsning til løn, arbejdstid og øget fleksibilitet. Vi afventer nu SAS-ledelsens svar til os. Der er mange følelser i det her, men jeg er den fødte optimist. SAS er en god arbejdsplads, og vi skal også arbejde for SAS mandag,” sagde næstformand i Kabineforeningen Jean Pierre Schoumburg til DR Nyheder søndag formiddag.
Mens næstformanden var live på tv foran SAS-huset, stod en række administrationsfolk fra SAS bagved med hjerteballoner med SAS-logo på. En demonstration, som ifølge Jean Pierre Schoumburg, var orkestreret af SAS-ledelsen.
Går rigtig skidt
Omkring kl. 13.15 ankom SAS’ bestyrelsesformand Fritz Schur og storaktionær og næstformand Jacob Wallenberg til SAS-huset.
”Det går rigtig skidt med forhandlingerne, sagde Fritz Schur til de ventende pressefolk inden han og Wallenberg hastede inden for.
Kl. 15.30 bød SAS’ pressechef Trine Kromann-Mikkelsen på kaffe til de 15 – 20 journalister fra Danmark, Norge og Sverige, som standhaftigt havde taget opstilling foran SAS-huset. Hun bekræftede, at Fritz Schur og Jacob Wallenberg var ankommet til SAS-huset. Men ledelsen forhandlede fortsat med medarbejderne, og den øvrige bestyrelse var ikke til stede.
Få minutter senere ankom pilotforeningernes forhandlingsdelegation i en taxa til SAS-huset. Uden at sige et ord til den utålmodige presse, gik pilotformændene ind til forhandling med SAS-ledelsen.
Kl. 16.50 forlod piloterne igen SAS-huset med en erklæring om, at de nu havde givet SAS-ledelsen deres sidste og endelige tilbud. Tilbuddet lød på en lønnedgang på 10 procent og en øget arbejdstid på 15 procent. Samtidig tilbød piloterne at overgå til en præmiebaseret pensionsordning, og at den tidligere ordning – svarende til tjenestemandspension – lukkes på en ordentlig måde. I udspillet var lønningerne ifølge Dansk Pilotforening på niveau med konkurrenten, Norwegian, og på produktionsområdet kommer SAS-piloterne op på 190 arbejdsdage om året. Til sammenligning har Norwegians piloter ifølge Dansk Pilotforening i alt 177 arbejdsdage.
Afviste endeligt tilbud
Kl. ca. 17.45 kom Fritz Schur, Jacob Wallenberg og bestyrelsesmedlem Dag Mejdell ud fra SAS-huset og satte sig ind i en ventende bil.
”Vi er på vej til Stockholm inden så længe, sagde Fritz Schur til en journalist fra det svenske nyhedsbureau TT, inden han lukkede bildøren og bilen kørte væk.
Omkring kl. 19 meddelte SAS, at man afviste piloternes endelige tilbud. Samtidig udtrykte kabineforeningerne over for flere medier stor frustration over, at de ikke havde hørt noget fra SAS-ledelsen siden de fremsatte deres tilbud kl. 10.
Kl. 19.30 sagde SAS’ danske pressechef, at man skam fortsat forhandlede. Samtidig skrev flere medier, at SAS-ledelsen kl. 20 skulle mødes med de banker, som truer med at fastfryse SAS’ lån hvis ikke en spareplan kom på plads.
Omkring kl. 21 sagdekoncerndirektør for salg og markedsføring i SAS, Eivind Roald, til den norske avis Aftenposten, at der var 50 procents chance for at detville lykkes at nå en aftale.
Omkring kl. 21.30 forlød meldingerne, at SAS-ledelsen havde inviteret kabinepersonalet ind i forhandlingslokalet. Desuden skulle piloterne være kaldt tilbage.
SAS-ledelsen havde allerede i mandags slået fast, at en aftale med fagforeningerne skulle være forhandlet på plads søndagkl. 23.59 hvis ikke bankerne skulle trække kreditfaciliteterne tilbage. Men da klokken faldt i slag meddelte SAS’ danske pressechef, at parterne forhandlede videre.
Kl. 01.20 indgik SAS-ledelsen en aftale med SAS Norge Kabinforening.
“Nogen må tage ansvar og være først ude,“ sagde lederen af kabinepersonalet, Anneli Nyberg, til det norske nyhedsbureau NTB.
Kl. 01.45 natten til mandag appellerede operationschef Flemming Jensen til fagforeningerne om at se alvoren i øjnene.
“Vi forhandler med fuld intensitet, og vi må bede foreningerne udvise det ansvar som er nødvendigt, så vi kan få lukket aftalerne,“ sagde Flemming Jensen.
Kl. 05.20 fik SAS-ledelsen en aftale på plads med den anden af de i alt otte fagforeninger man forhandler med, da man indgik en aftale med Unionen, der organiserer det svenske kabinepersonale.
Kl. 05.50 indgik pilotforeningerne en aftale med ledelsen.
Tilbage venter nu aftaler med den danske kabineforening, Cabin Attendants Union (CAU) og Norsk Kabinforening (NKF) bekræfter koncernchef Flemming Jensen overfor TV2 News.