Dreamlineren kommer til København

Star Tour er de første til at annoncere Boeing 787 i Københavns Lufthavn. I dag lander flyet som en del af en opvisningstur i Oslo. Først om halvandet år kommer den til København.

I dag og i de kommende to dage gæster Boeings 787 Dreamliner Oslo som et led i det nye flys såkaldte ”Dreamtour” verden rundt til kommende kunder og samarbejdspartnere. Men i Københavns Lufthavn kan man også begynde at forberede sig på, at få besøg af det nye fly, der af eksperter betegnes som en helt ny generation af fly.

Den skal nok komme, men lidt tålmodighed kræver det. I vintersæsonen 2013/2014 vil charterpassagerer, der rejser med Star Tour til Thailand, have mulighed for at flyve med flyet på udvalgte afgange.

StarTour bliver dermed den første charterrejsearrangør i Norden der flyvermed Boeings Dreamliner. Den nye flytype giver en række forbedringer for passagererne – bl.a. mere benplads, bredere sæder, mindre motorstøj i kabinen og kortere flyvetid.

”Vi planlægger at flyve udvalgte afgange mellem Skandinavien og Thailand med vores britiske koncernflyselskab, Thomson Airways, i vinteren 2013. Thomson Airways modtager på det tidspunkt otte af de 13 Dreamlinere, de har bestilt. Den nye flytype vil både givevores kunder en mere behagelig flyrejse, samtidig med at vi flyver langt mere klimavenligt,” fortæller Stig Elling, salgsdirektør i Star Tour.

Charterkabinen i Dreamlineren udrustes med291 sæder, hvilket er det samme som i de Boeing 767 Star Tour bruger i dag. Der kommer 47 Premium Class stole i stedet for de 36 sæder, der er i dag, og resten af kabinens 244 stole får Star Tours Blue Comfort-standard, hvad gælder benplads. Det betyder to klasser i stedet for tre, og bedre benplads til samtlige passagerer.

”Dreamlinerens bidrag til flybranchen er blandt det største siden Jumboen blev lanceret, og vi er både glade for og stolte af, at være den første charterarrangør, der kan tilbyde vores kunder oplevelsen. Udover at flyet er det mest klimavenlige i sin liga, så åbner dets kapacitet op for nye, spændende destinationer som tidligere ikke har været tilgængelige med direkte charterfly, f.eks. Hawaii, Filippinerne, Buenos Aires og Kapstaden,” siger Stig Elling.

Fornemmelse af mere plads
Dreamlineren kan flyve ca. 8.200 nautiske mil non-stop med vores stoleopsætning i kabinen. Brændstofforbruget og CO2-udledningen er blevet drastisk reduceret i forhold til lignende flytyper. Men også i kabinen er der brugt megen energi hos Boeings ingeniører for at skabe en helt ny oplevelse af det at flyve.

Først og fremmest har de arbejdet med at skabe fornemmelsen af mere plads sammenlignet med andre flytyper. Der er blevet højere til loftet og bagagehylderne er blevet placeret højere. Det gør det muligt at stå oprejst under hylderne. Samtidig er midtergangene bredere end vi kender det i dag. Det skal gerne gøre det nemmere at bevæge sig rundt uden at forstyrre de medrejsende mere end højest nødvendigt. Og hvis turen, som det ofte er tilfældet, går til toiletterne, så vil man også her opleve mere plads.

En af de væsentligste forskelle for passagererne, bliver 787’erens større og højere vinduer (27×47 cm.) Det betyder, at flere passagerer i kabinen kan se horisontlinjen – hvilket ifølge Boeing er det syn mange rejsende ønsker under flyveturen. Vinduerne er udstyret med elektroniske dæmpere, der gør det muligt at lukke sollyset ude men alligevel se ud.

Simulere solopgang
Flyet er også indrettet med et mindre ”belysningsshow”, der gør det muligt at simulere bl.a. solopgang og solnedgang. Det skal gøre det nemmere for passagererne at omstille sig til rejsemålets tidszone. Desuden er luftfugtigheden højere, hvilket gerne skal mindske udtørringen af øjnene og jet lag. Samtidig er trykket i kabinen højere end normalt. Det skal være med til at mindske kroppens syreoptagelse og mindske risikoen for hovedpine, hævede ben og blodpropper.

En ny udformning af vinger og ror samt nye sensorer, der måler lufttryk og omgivende turbulens som flyet tilpasser sig efter, skal give færre rystelser og mindre turbulens i kabinen.

Lavprisselskabet Norwegian planlægger at bruge Boeing 787 på sine kommende langdistanceflyvninger, som går i luften i løbet af 2013. De to første destinationer bliver New York og Bangkok, men meget tyder på at afgangslufthavnene bliver Oslo og Stockholm – og ikke København. Det endelige ruteprogram foreligger dog ikke endnu. SAS har ikke bestilt den nye flytype.