Der er ingen afklaring omkring Alitalias fremtid efter budfristens udløb den 15. september. Nu udsættes budfristen endnu engang.
SkyTeam-selskabet Alitalia har nu i 28 måneder fløjet med den italienske stats velsignelse og økonomiske understøttelse siden betalingsstandsningen i maj 2017.
Mens staten økonomisk har sikret driften, så trækker budprocessen ud i det uendelige i forhold til at kunne få et nyt konsortium på plads, der kan overtage flyselskabet. Det har efterhånden udviklet sig til en regulær farce, da budfristen er blevet udsat måned efter måned, og mens den seneste frist var 15. september, så hedder den nye frist nu den 15. oktober. Det skriver Air Transport World.
Det er det italienske jernbaneselskab Ferrovie dello Stato (FS), der har sat sig i spidsen for at redde det italienske flyselskab, der er blevet rekonstrueret flere gange. Sammen med infrastrukturselskabet Atlantia og Delta Air Lines forsøger FS således at sikre Alitalias fremtid.
FS har tidligere meldt ud, at selskabet ønsker en ejerandel på 35 procent, mens Delta Air Lines var udset til at komme ind med en andel på 10 procent og den italienske stat 15 procent. De resterende 40 procent skulle dermed sikres via Atlantia og eventuelle andre investorer. Her har det kinesiske flyselskab China Eastern Airlines også været på tale med en 10 procents ejerandel.
Atlantia kontrolleres af Bennetton-familien og driver blandt andet italienske motorveje og Fiumicino-lufthavnen i Rom, der er Alitalias trafikknudepunkt.
Ny minister i spidsen
Processen er ikke blevet lettere af de hyppige parlamentariske ændringer i det politiske landskab. Italien har nu haft 66 regeringer siden anden verdenskrig, og i gennemsnit holder en ny regering i et års tid. Da den italienske stat er en afgørende brik i at få skabt fremtidens Alitalia, så har det også forsinket hele forløbet.
Den 5. september blev en ny regering dannet af Femstjernebevægelsen og Det Demokratiske Parti (PD) med premierminister Giuseppe Conte i spidsen, og her er det Stefano Patuanelli fra Femstjernebevægelsen, der som minister for økonomisk udvikling, kan overtage Alitalia-stafetten fra forgængeren.
Han får til opgave at gøre budprocessen færdig og at sikre, at Alitalia bliver den hjørnesten i en multimodal transportstrategi, der er tiltænkt for at udvikle turismen i Italien.
Relaterede artikler:
Fire selskaber har budt på Alitalia