Flyvning med Norwegian. (Foto: Norwegian | PR)

Erstatter brændstof fra Folkemøde-fly med SAF

Det jet fuel som Norwegian gør brug af på selskabets flyvninger til og fra Folkemødet, vil blive erstattet med en tilsvarende mængde bæredygtigt flybrændstof, som leveres til anlægget i CPH.

I disse dage strømmer politikere, meningsdannere, mediefolk og en hel masse andre personer til Bornholm, da klippeøen atter en gang danner rammen om Folkemødet, der finder sted i byen Allinge fra torsdag til og med lørdag.

Et af de mange temaer, der vil være omdrejningspunkt for en del af arrangementerne i løbet af Folkemødet, er den grønne omstilling. Allerede inden mødet er gået i gang, er Norwegian dog kommet med en udmelding, der taler ind i den dagsorden.

Det norske flyselskab oplyser nemlig, at man sammen med brændstofdistributøren DCC & Shell Aviation Denmark har besluttet at erstatte den mængde traditionelt jetbrændstof, der benyttes på flyvningerne til og fra Bornholm, med bæredygtigt flybrændstof.

Skal gøre flyvningerne grønnere
Konkret vil det foregå sådan, at flyvningerne foretages med almindeligt flybrændstof i tankene på Norwegians fly, men efterfølgende leveres en tilsvarende mængde af det grønnere alternativ – der også kaldes sustainable aviation fuel (SAF) – til tankanlægget i Københavns Lufthavn.

Norwegian fortæller til Check-in.dk, at man har valgt denne fremgangsmåde, fordi anlægget i hovedstadslufthavnen er indrettet således, at alt fyldes i en central tank, og derfor kan man ikke være sikker på, at de givne fly bliver fyldt med netop det SAF, der er indkøbt til Bornholm-flyvningerne.

Bæredygtighedschef Anders Fagernæs fra Norwegian erklærer sig tilfreds med initiativet, som vil sænke flyvningernes negative påvirkning af miljøet.

“Vi er meget glade for samarbejdet med DCC & Shell Aviation, der gør det muligt for os at reducere det samlede klimaaftryk væsentligt på vores flyvninger mellem København og Bornholms Lufthavn under Folkemødet.”

Viser hvordan det kan foregå i praksis
Ifølge Fagernæs er netop bæredygtigt flybrændstof et af de værktøjer, der skal hjælpe luftfartsbranchen med at reducere klimaaftrykket fra flytrafikken på kortere sigt, men området udfordres blandt andet af, at efterspørgslen er høj og udbuddet er lavt.

”Sammen med fornyelse af flyflåden er fossilfrie flybrændstoffer den hurtigste og mest effektive måde at reducere emissionerne på. Den store udfordring fremover er at etablere storskala-produktion af fossilfrie brændstoffer, da der i øjeblikket er meget begrænsede mængder tilgængelige.”

Sune Petersen, der er chef for bæredygtighed og strategi hos DCC & Shell Aviation Denmark, hæfter sig ved, at der i hans optik er mere langsigtede perspektiver i fremgangsmåden.

“Initiativet under årets Folkemøde viser, hvordan SAF i praksis kan blive en del af brændstofinfrastrukturen herhjemme. I stedet for, at hvert fly flyver med så meget SAF som muligt, har Norwegian indkøbt en mængde SAF, der svarer til forbruget på ruten til og fra Bornholm, som erstatning for fossilt flybrændstof.”

”Med en tilgang baseret på et massebalanceprincip vil vi faktisk relativt hurtigt kunne erstatte fossilt flybrændstof i dansk luftfart.”


Relaterede artikler:

Norwegian overvejer kompensationskrav til Naviair

Norwegian vil bygge brændstofanlæg i Norge

Norwegian slår seks flyselskaber i bæredygtighed