En Boeing 777X letter på en testflyvning. Foto: Boeing

FAA vil forsinke godkendelse af Boeing 777X

Boeings længe ventede langdistancefly 777X kommer næppe i kommerciel drift før 2024. Det er fire år senere end oprindeligt planlagt, hvilket blandt andet skyldes krav fra FAA.

De civile amerikanske luftfartsmyndigheder, Federal Aviation Administration, har afvist ønsker fra Boeing om at gå hurtigt frem med certificeringen af flyproducentens kommende store langdistancefly, 777X.

I et brev til Boeing skrev FAA i sidste måned, at certificeringen af flyet realistisk set ligger to år ude i fremtiden, og at den sandsynligvis kommer i slutningen af ​​2023.

Dermed kan flyet formentlig først flyve kommercielt i begyndelsen af ​​2024, hvilket er fire år senere end oprindeligt planlagt.

Uheldige hændelser
FAA refererede i brevet til uheldige hændelser under prøveflyvningerne, herunder en hændelse i december 2020 hvor flyets næse pludselig slog op og ned, uden at piloterne havde bedt det om det.

Boeing har endnu ikke givet FAA et tilfredsstillende svar på, om fabrikken helt og fuldt har forstået, hvad der skete, og rettet op på fejlen, skriver mediet seattletimes.com.

Brevet er underskrevet af Ian Won, der er leder af ​​det FAA-kontor, der bedømmer, om Boeing lever op til alle lovgivningsmæssige krav.

Han gjorde Boeing opmærksom på, at et kritisk elektroniksystem, der foreslås brugt i 777X, ikke opfylder kravene. Og han udtrykte bekymring over foreslåede ændringer, der involverede sene ændringer i både software og hardware.

Designet er ikke modent
”Flyet er endnu ikke klar. De tekniske data, der kræves til en typecertificering, er ikke nået til et punkt, hvor det ser ud til, at designet er modent og opfylder de gældende krav,” skrev Won i brevet.

En anonym FAA-embedsmand fortæller til seattletimes.com, at 777X-certificering er “genstand for stor opmærksomhed” på højeste niveau både i FAA og i Boeing.

Boeings seneste helt nye jetfly, Dreamlineren, måtte groundes i 2013, da batterierne kunne ulme under flyvning.

Fejl på fejl
737 MAX, som er en videreudvikling af den klassiske 737’er, blev parkeret på jorden i 21 måneder, da fejlbehæftet software forårsagede to styrt, hvor i alt 346 mennesker døde i 2018 og 2019 i henholdsvis Indonesien og i Ethiopien.

Internt i FAA er det fornemmelsen, at Boeing har tabt et skridt, med henvisning til at virksomheden har flyttet sig fra at have ry for stor teknisk dygtighed.

“De dage, hvor Boeing kunne gå til FAA og sige: ”Bare stol på os”, er for længst forbi,” tilføjer den anonyme embedsmand.

I en erklæring ​​siger Boeing, at det “fortsat er fuldt fokuseret på sikkerhed som vores højeste prioritet i hele 777X-udviklingen.”

Ventet med længsel
Boeing lancerede 777X på Dubai Air Show i 2013, og målet var at flyet skulle være i drift i løbet af 2020.Flyet skulle erstatte de to kæmper: Boeing 747 og Airbus A380. 777X er en forlænget udgave af den populære 777.

Der har været stor interesse for flyet, som blandt andet er forudbestilt af Emirates, Qatar Airways og Etihad Airways.

Flyet kommer som udgangspunkt i to versioner. En 777-8 med plads til 384 passagerer, og en 777-9 med plads til 426 passagerer. Der er også overvejelser om at bygge en 777-10, som får plads til 450 passagerer.

 

Relaterede artikler:  

Forsinket 777X fylder i katastroferegnskab fra Boeing

Boeing 777X i luften i tredje forsøg

Ordrebøgerne for Boeing 777X bliver tyndere

Boeing 777X dumper belastningstest