Airbus A320-200-fly fra SAS. (Foto: Marieke van Hulst Pedersen | Theaviationplatform.dk)

Flere reagerer på nyheden om nye SAS-ejere

Hos Dansk Industri håber man, at de nye ejere vil skærme SAS mod såkaldt usaglig politisk indblanding, mens Dansk Metal ønsker, at der bliver skabt ro om flyselskabet og de ansatte.

Nyheden om, at Castlelake, Air France-KLM og Lind Invest sammen med den danske stat fremover vil udgøre ejerkredsen i SAS har affødt reaktioner fra flere danske aktører.

Ikke gode til selskabsdrift
Branchedirektør Karsten Lauritzen fra Dansk Industri Transport hæfter sig ved, at nationalstater nu fylder mindre i flyselskabets ejerkreds end tidligere, og det mener han er godt nyt.

”Et nyt ejerskab, hvor stater bliver minoritets- fremfor majoritetsejere, vil sikre SAS mod usaglig politisk indblanding. Det er lige præcis det, SAS har brug for på rejsen til at blive et levedygtigt flyselskab. Jeg er meget optimistisk for SAS’ fremtid.”

”Politikere er gode til politik, men de er ikke gode til selskabsdrift, og det har SAS til tider lidt under. For mens andre flyselskaber kom godt ud af COVID-19-nedlukningen, så har det været langt sværere for SAS at komme ovenpå igen, og det skyldes blandt andet statslig indblanding,” siger branchedirektøren.

Lauritzen betoner desuden de afledte effekter, som man fra erhvervsorganisationens side mener, at et flyselskab med en forankring i regionen vil have.

”Et stærkt SAS betyder en stærk luftfartsbranche, og det har stor betydning for hoteller, restauranter og andre dele af turismesektoren herhjemme.”

Håber på ny start
Hos Dansk Metal, der organiserer både piloter, kabineansatte samt flymekanikere i SAS håber formand Claus Jensen, at det nye ejerskab vil skabe ro om det skandinaviske flyselskab efter nogle år med turbulens.

”De ansatte har været holdt hen i stor usikkerhed, så det er en rigtig god nyhed, at en gruppe af investorer nu er klar til at investere i SAS. Det kan forhåbentlig blive en ny start for SAS som et stærkt skandinavisk flyselskab.”

”Det er meget vigtigt i forhold til at fastholde arbejdspladser i Danmark, og at Københavns Lufthavn bliver en vigtig hub med et stort udbud af internationale ruter. Det er meget vigtigt for danske produktionsvirksomheder, så det bør alle bakke op om.”


Relaterede artikler:

Analytiker: “SAS har skudt betydeligt under målet”

Air France-KLM bliver ny medejer af SAS

Overskud i SAS var en enlig svale