Fly i Amsterdam-Schiphol. (Foto: Amsterdam Airport Schiphol | Facebook.com | PR)

Flyselskaber ønsker ensartede slot regler

Det vil resultere i flere positive gevinster, hvis regeringer verden over vælger at harmonisere de slotregler, der gælder i deres lande. Sådan lyder det nu fra IATA og flere andre brancheforeninger.

En række brancheforeninger for flyselskaber fra flere forskellige dele af verden stiller sig nu skulder ved skulder og kommer med en opfordring til regeringer verden over. Den lyder, at politikerne bør sørge for, at de regler for slots – start- og landingstilladelser –, som lufthavnene i deres land opererer efter, er de samme som i andre lande.

Ønsket fra foreningerne er, at der fastsættes en fælles standard således, at det er de samme regler for eksempelvis tildeling af slots samt hvor ofte disse skal benyttes, hvis flyselskaberne vil fastholde tilladelserne året efter, der gælder på verdensplan. I dag kan reglerne variere i forskellige lande.

Det er The African Airlines Association, Airlines for America, Airlines International Representation in Europe, Arab Air Carriers Organization, Association of Asia-Pacific Airlines, European Express Association, European Regions Airline Association, Latin American and Caribbean Air Transport Association samt IATA, der er gået sammen om budskabet.

Justeret under pandemien
Organisationerne mener, at regeringerne bør vælge det regelsæt, der kaldes ’Worldwide Airport Slot Guidelines’ (WASG), som er udarbejdet af Worldwide Airport Slot Board, der består af fagfolk fra flyselskaber, lufthavne og slotkoordinatorer.

I WASG fremsættes der retningslinjer på en hel række områder. Deriblandt for hvor ofte, at flyselskaberne skal gøre brug af de slots, som selskaberne har fået tildelt. Regelsættet opererer med den såkaldte 80/20-regel, som betyder, at selskaber skal benytte 80 procent af deres slots, ellers risikerer man at miste dem.

Netop denne regel var tidligere mere fremherskende, men under COVID-19-pandemien blev den flere steder justeret i et forsøg på at give en hjælpende hånd til flyselskaberne og undgå spøgelsesflyvninger, hvor driften på visse ruter blev opretholdt trods fravær af passagerer for at leve op til reglerne for brug af slots, der både er eftertragtede og kan repræsentere en stor værdi.

Risikerer at underminere fremskridt
Ifølge brancheforeningerne er der dog flere faldgruber ved at forskellige luftfartsmarkeder ikke benytter samme regler.

Der er en risiko for, at det vil være ”forstyrrende for flyselskabernes planlægningsmuligheder” og underminere de fremskridt i ”udbud, effektivitet, konkurrence selskaberne imellem og kundernes valgmuligheder”, som er blevet gjort i de seneste årtier, lyder det.

Willie Walsh, der er generaldirektør i IATA, slår fast, at fælles standarder i hans optik er til gavn for aktørerne i luftfartsbranchen. Det er derfor, at flyselskabernes internationale brancheorganisation og de andre organisationer har formuleret det fælles budskab.

”WASG er skyld i, at rejsende, erhvervslivet og økonomier på tværs af verden har haft mulighed for at høste fordelene af den stigende vækst i antallet af flyforbindelser, stærk konkurrencekraft og et bredt udbud af forskellige slags ruter samtidig med, at brugen af mindre lufthavne også er steget. Derfor bør regeringer justere reglerne i deres land, så de er i overensstemmelse med den globale standard.”


Relaterede artikler:

ACL: Tilbage til de oprindelige slotregler

Europa-Parlamentet vælger slot-kompromis

Storbritannien lemper slotregler for at mindske kaos