NYTÅRSKOMMENTAR: Norwegians vicekoncernchef Geir Karlsen opfordrer sine kolleger i branchen til at give kunderne et oplyst grundlag at træffe deres valg på. Der skal tales om flyviden, ikke flyskam.
Af Geir Karlsen, finansdirektør og vicekoncernchef i Norwegian
Der er sagt og skrevet meget om det svenske begreb flyskam. Min oplevelse er, at det et stykke hen ad vejen er et begreb, der holdes vedlige i medierne, der bruger det som en praktisk og simpel forklaringsskabelon, når man ser faldende trafiktal. Ikke desto mindre er det os i branchen, der har ansvar for, at begrebet ikke fæstner sig hos vores kunder.
I stedet for flyskam har vi i Norwegian derfor foreslået begrebet flyviden. Flyviden er, at de rejsende er i stand til at træffe bevidste og oplyste valg om den måde, vi flyver på. Det er flyselskabernes ansvar at stille den nødvendige information til rådighed.
For der er mange ting, man som rejsende selv kan gøre for at mindske udslippet. Hvis man bare har informationen tilgængelig. Lad mig bare give tre eksempler på information, der giver en kæmpe klimaforskel, men som flyselskaberne i forskelligt omfang putter med.
Først og fremmest er der kæmpe forskel på, hvor langt de enkelte flytyper og -selskaber flyver på en liter brændstof. En ny, moderne flyvemaskine udleder i grove træk mellem 15 og 20 procent mindre CO2 end det fly, det afløser. Derfor har vi i Norwegian for nylig lanceret en CO2-beregning på hver enkelt af vores flyvninger, så man som passager kan se, hvor meget CO2 den konkrete flyrejse med Norwegian udleder i forhold til gennemsnittet i branchen. Det er vi – mig bekendt – ene i branchen om at oplyse, hvilket er en skam, for det giver kunderne et oplyst grundlag at vælge ud fra. Hermed er opfordringen givet videre til vores kolleger i de andre selskaber.
Dernæst er der indretningen af flyet. Flyver man Business Class, er det relevant viden, at man rundt regnet er anledning til dobbelt så meget udledning af CO2, som hvis man vælger et almindeligt sæde. Er en tredjedel af kabinen optaget af Business Class-sæder, giver det derfor i runde tal en merudledning på en tredjedel. De gamle legacy-selskaber har selvsagt ikke interesse i at tale for højt om dette, men det er ikke desto mindre et faktum, man som klimabevidst rejsende bør vide og forholde sig til. Flyviden er at droppe Business Class – især på de korte ture.
Tredje eksempel, som jeg vil tage frem, er den måde rejsen er strikket sammen på. Det er klimatosset at flyve til for eksempel Amsterdam eller London for at flyve videre til Kina, når adskillige flyselskaber kan flyve en direkte fra København. Flyviden er at vælge en direkte, point-to-point rute, i stedet for at lade sig transportere over en hub-lufthavn.
Hvis flyskam afløses af flyviden, kan klimabelastning blive et egentlig konkurrenceparameter for flyselskaberne. Klimaudfordringen i luftfarten er for stor og for vigtig til at lade de rejsende vælge selskab ud fra, hvem der har de største marketingbudgetter. Det kræver derimod reel viden om de enkle, men afgørende valg, de rejsende står overfor, når de booker billetter.
Denne nytårskommentar er den fjerde i en serie på fem, som CHECK-IN.dk bringer i jule- og nytårsperioden
Relaterede artikler:
CPH skal omstilles til fremtidens lufthavn (koncernchef Thomas Woldbye, Københavns Lufthavn, 30.12.19)
Store ambitioner for de kommende år (koncerndirektør Simon Pauck Hansen, SAS, 27.12.19)
Luftfarten er afgørende for vores fremtid (transportminister Benny Engelbrecht, 23.12.19)