Fredag fik TAP Air Portugal leveret den første af 12 treklasses A321LR, der ligesom hos SAS blandt andet skal benyttes til ruter mellem Europa og Nordamerika.
Der var brede smil hos det portugisiske Star Alliance-selskab, TAP Air Portugal, da man fredag fik leveret den første af 12 Airbus A321LR ved en ceremoni hos Airbus i Hamborg.
Dermed bliver selskabet i stand til at ekspandere på nye ruter fra Portugal til henholdsvis Nordamerika og Brasilien som følge af en rækkevidde på hele 7.400 kilometer for det nye Airbus-fly, der har verdens bredeste single aisle-kabine.
“A321LR er en vigtig brik i TAP´s ekspansionsplaner. Med sin overlegne rækkevidde kan vi nemt udvikle markederne i Nordamerika, Sydamerika og Afrika fra Portugal, og det passer perfekt sammen med vores A330neo,”siger Antonoaldo Neves, der er koncernchef for TAP Air Portugal.
“I Nordamerika får vi mulighed for at udvikle markeder på østkysten, som New York, Boston, Montreal eller Washington. I Brasilien kan A321LR åbne nye markeder i nordøst og supplere eksisterende ruter til byer som Recife, Natal, Fortaleza eller Salvador,”tilføjer han.
A321LR-flyet kommer snarest muligt til at debutere på ruten mellem Lissabon og Tel Aviv, inden det senere i 2019 skal indsættes på den kommende rute mellem Lissabon og Washington D.C. Herudover bliver der i løbet af sommeren også plads til operationer mellem Lissabon og Porto for at træne besætningerne.
16 Business Class-sæder
Den nye A321LR-version er indrettet i en treklasses version med 171 sæder fordelt på 16 i Business Class, 48 i Premium Economy samt 107 i Economy-sektionen.
“Flyet er udstyret med den nyeste generation full flat Business Class og høj komfort i Economy-sæderne samt et komplet underholdningssystem med gratis messaging-tjenester,” uddyber TAP-chefen.
Indretningen i TAP-flyet har været ventet med spænding, da det kan give et fingerpeg om, i hvilken retning SAS vil gå, da selskabet også vil indrette de kommende A321LR i en treklasses konfiguration.
SAS har foreløbigt indgået en aftale om at lease tre A321LR med levering fra foråret 2020 og fremad, og selskabet afviser ikke, at der kan komme på tale om at konvertere ordrer på A320neo til flere A321LR.
37 nye fly i 2019
TAP Air Portugal har gennem de seneste to år været et af de mest ekspansive netværksselskaber i Europa med en samlet vækst på 36 procent til i alt 15,9 millioner passagerer i 2018.
Flåden består i dag af 75 fly, og alene i 2019 vil der blive leveret 37 nye fly og samlet 71 fly inden udgangen af 2025. Der er tale om en ren Airbus-flåde bestående af fem A330-900neo, 13 A330-200ceo, fire A340-200 samt 53 fly i A320-serien fordelt på 21 A319-100ceo, 20 A320-200ceo, fire A321-200ceo, to A320-200neo og seks A321-200neo.
Datterselskabet TAP Express beskæftiger 14 Embraer ERJ190 og otte ATR72-600, der er opereret af henholdsvis Portugalia og White.
Relaterede artikler:
Airbus gør klar til beslutning om A321XLR
Mange gætterier om ruter og kabine for A321LR
SAS leaser A321LR til langdistanceruter