En af terminalerne i Dublin Airport. Foto: Dublin Airport

Foreslår at aflaste europæisk hovedstadslufthavn

En formand for et irsk erhvervsråd foreslår at rykke en del af trafikken fra Dublin Airport til regionale lufthavne. Hovedstadslufthavnen er ganske enkelt for overbelastet, lyder det.

Der er rigtig godt gang i trafikken i Dublin Airport. Også lidt for meget gang i den.

I hvert fald hvis man spørger Dee Ryan, der er formand for det irske erhvervsråd Limerick Chamber. Ifølge hende er hovedstadslufthavnen så overbelastet, at en del af trafikken bør rykkes til mindre, regionale lufthavne andre steder i Irland. Det skriver det irske medie Limerick Post.

Hun har derfor opfordret det irske transportministerium til at tvinge de irske luftfartsmyndigheder, DAA, til at samarbejde med de regionale lufthavne. Dette for at hjælpe med at aflaste Dublin-lufthavnen, så flyforsinkelser – og dermed passagerforsinkelser – kan undgås.

Ifølge Dee Ryan kan trykket tages af Dublin Airport ved at flytte visse flyvninger til de regionale lufthavne i Shannon, Cork, Knock og Kerry. Disse har betydelig ledig kapacitet, lyder det fra erhvervsrådsformanden.

”Ikke godt for passagererne”
I det sidste hele år før coronapandemien – 2019 – håndterede Dublin Airport i alt 32,7 millioner passagerer. Passagertallene faldt kraftigt under pandemien, men trafikken er nu ved at være genoprettet i et omfang, at det skaber problemer i lufthavnen.

”Dublin Airports problemer er ikke godt for passagererne, for Dublin Airport eller vores turismeomdømme. Der er en oplagt løsning her, og det er at udnytte den ledige kapacitet i lufthavne i andre regioner. Hvis Dublin Airport ikke vil gøre dette, bør Transportministeriet træde til og tvinge den til at indlede samtaler med lufthavnene i Shannon, Cork, Knock og Kerry med henblik på at bruge deres ledige kapacitet,” siger Dee Ryan.

Hun påpeger, at ikke en eneste af de regionale lufthavne er tæt på at bruge den fulde kapacitet. Det er desuden værd at tage med, at mere trafik i de mindre irske lufthavne vil skabe et vigtigt løft til forretningen, siger hun.

Peger på tysk eksempel
Dee Ryan mener, at flytning af ruter til regionale lufthavne samlet set vil være til det bedste for passagererne. ”Forfærdeligt lange køer” og ”utilstrækkelige parkeringsmuligheder” er mere ubelejligt end at flytte ruter ud af Dublin Airport.

”Vi foreslår ikke en kortsigtet løsning her, men et meningsfuldt blik på ruter til og fra Irland, og at være mere strategiske med hensyn til, hvilke lufthavne der bruges til hvilke flyvninger. Det er en helhedsorienteret irsk løsning, som vi skal skabe, til forskel fra en Dublin Airport-centreret løsning, som vi har i øjeblikket,” mener hun.

Hvis passagerer, der rejser med udgangspunkt fra Dublin, vil finde det besværligt at skulle til eksempelvis Shannon for at flyve udenlands, kan en shuttle-bus ned ad motorvejen løse problemet, mener erhvervsrådsformanden.

Dee Ryan peger – ifølge Limerick Leader – desuden på Tyskland som et eksempel på, at det kan lade sig gøre at rykke trafik ud af Dublin Airport. Det største hub i Tyskland er nemlig i landets femtestørste by, Frankfurt.

 

Relaterede artikler:

De 20 største europæiske lufthavne i 2019

Svensk flyselskab mister kontrakt i Irland

SAS Irland vælger grøn løsning