Dash 8-300 fra Widerøe i Københavns Lufthavn. (Foto: © Thorbjørn Brunander Sund | Danish Aviation Photo)

Frygter salg af Widerøe til udlandet

Flere faglige organisationer frygter konsekvenserne, hvis Konkurrencetilsynet i Norge ender med at sætte en stopper for Norwegians opkøb af Widerøe. Det kan koste arbejdspladser, lyder det.

Midt i november kom det frem, at det norske konkurrencetilsyn overvejer at forhindre Norwegians planlagte opkøb af Widerøe, da tilsynet mener, at det potentielt vil føre til en svækkelse af konkurrencen på markedet.

Handlen blev meldt ud i begyndelsen af juli, men parterne venter fortsat på, at myndighederne i Norge nikker til, at den er i orden. Norwegian vil betale en pris på 1.125 millioner norske kroner for Widerøe, hvilket svarer til omkring 715 millioner danske kroner.

Siden den seneste udmelding fra Konkurrencetilsynet har Norwegian udarbejdet et svar på bekymringerne, og nu venter man på, at tilsynet senest den 3. januar næste år træffer en endelig beslutning om, hvorvidt man vil lade opkøbet finde sted.

Et nej vil svække konkurrencen mere end et ja
Nu melder flere fagforeninger sig dog på banen med budskabet om, at det i deres optik potentielt kan blive problematisk, hvis Konkurrencetilsynet vælger helt at stoppe Norwegians opkøb af det regionale flyselskab, fordi organisationerne frygter, hvem der så vil forsøge at overtage Widerøe.

Selskabet skal nemlig sælges under alle omstændigheder, og fagforeningerne argumenterer for, at det set i det lys klart ville være at foretrække, hvis den kommende køber er fra Norge.

”Så vidt vi ved, er der i øjeblikket ingen alternativer, der vil holde Widerøe på norske hænder. Den sandsynlige køber er derfor en udenlandsk kapitalfond med kortsigtede interesser,” siger Sindre Haanshuus, der står i spidsen for Widerøes Flygerforening.

”Widerøe står over for at foretage store investeringer i en aldrende flåde, hvis det nuværende udbud skal fastholdes, og det er usikkert om en ejer, der ikke er fra luftfartsbranchen, vil være lige så villig til at løbe en sådan risiko. Det sætter arbejdspladser, flyoperationer og beredskabet på tværs af Norge i fare. Et nej fra Konkurrencestyrelsen vil svække konkurrencen væsentligt mere end et ja.”

Særligt vigtigt for Widerøe
Forbundsleder Aleksander Wasland fra Norsk Flygerforbund, der sideløbende med sit faglige arbejde bestrider en stilling som kaptajn ved Widerøe, erklærer sig enig i bekymringen.

”Vi har oplevet, at både færger, busselskaber og luftambulancer bliver solgt til selskaber, der ikke er fra Norge. Hvis Widerøe også skulle havne på udenlandske hænder, frygter vi konsekvenserne for medarbejdere, flypassagerer og samfundet generelt.”

Hos LO i Norge betoner formand Peggy Hessen Følsvik, at man fra fagforeningens side overordnet set foretrækker norsk ejerskab af virksomheder fra det skandinaviske land, men at det især har en betydning i det konkrete tilfælde.

”Det er særligt vigtigt for Widerøe og alle de mennesker langs kysten, der er afhængige af kortbanenettet, at selskabet har en ejer, som har forståelse for norsk luftfart og de særlige lys-, bjerg- og vejrforhold langs kysten og mod nord,” siger Hessen Følsvik.


Relaterede artikler:

Norwegian og Widerøe: Klar til det afgørende slag

Overvejer at stoppe Norwegians køb af Widerøe

Godkendelse af Widerøe-køb trækker ud