Shin Ramyun - et brand under instant nudler (Foto: Beboldtlsfkaus, CC 4.0)

Frygter turbulens: Vil ikke servere nudelret

Fremover vil economy class-passagerer på visse flyvninger hos Korean Air ikke længere have mulighed for at bestille instant nudler. Årsagen er den stigende turbulens, oplyser flyselskabet.

Luftfarten har i år været ramt af flere tilfælde med alvorlig turbulens, og fænomenet lader til at ske hyppigere i fremtiden.

På denne baggrund har Korean Air valgt at fjerne en bestemt snack fra menukortet for at passe på passagererne. Således skriver flere internationale medier – herunder CNN – at det asiatiske flyselskab fra 15. august 2024 ikke længere vil servere såkaldt ramyeon instant nudler til passagerer, der flyver på economy class på langdistanceflyvninger.

”I forhold til ramyeon-service sker der hyppigt forbrændingsulykker på grund af varmt vand. På economy class skal kabineansatte flytte flere kopper nudler fyldt med varmt vand på én gang, og passagererne er stimlet sammen, så risikoen for forbrændinger har været stor,” lyder det fra Korean Air.

Premium-passagerer kan fortsat nyde nudler
Korean Air forklarer, at fjernelsen af nudler på economy class er ”som reaktion på den stigende tendens til turbulens”. Det oplyses, at initiativet er ”del af en proaktiv foranstaltning”, der skal forhindre forbrændingsulykker blandt passagererne.

Til gengæld har passagererne nu mulighed for at gå om bord i en selvbetjent snackbar på langdistanceflyvninger med Korean Air. Der kan blandt andet hentes sandwich, pizza og såkaldt corn dogs.

Passagerer på first class og business class hos Korean Air vil dog fortsat kunne bestille ramyeon instant nudler på alle flyvninger, lyder det.

Forventer stor stigning i turbulens
Ifølge eksperter vil der komme mere turbulens i fremtiden, og de flere tilfælde af dette skyldes klimaforandringer, lyder det.

Paul Williams, der er professor i atmosfærisk videnskab ved University of Reading i Storbritannien, sagde i 2022 til CNN, at modeller forudsiger en dobbelt eller tredobbelt stigning i turbulens i de kommende år.

”På en transatlantisk flyvning kan du typisk forvente 10 minutters turbulens. Jeg tror, ​​at det om et par årtier kan stige til 20 minutter eller til en halv time,” lød det fra professoren.

20. maj i år opstod en hændelse med aldeles voldsom turbulens på en Boeing 777-300ER fra Singapore Airlines, der fløj fra London til Singapore. Turbulensen var så kritisk, at en passager døde og yderligere 71 passagerer blev såret.

 

Relaterede artikler:

Erstatninger til passagerer efter turbulens-oplevelse

Dokumentation: 12 sekunders turbulens på BA012

En død og 30 kvæstet efter turbulens