Norwegians London Gatwick-base bliver hjemsted for det første eksemplar af Norwegians nye Boeing 787-9 Dreamliner, som har 18 procent flere sæder end selskabets nuværende Dreamlinere.
På mandag modtager Norwegians topchef Bjørn Kjos nøglerne til det første af i alt 30 nye store Boeing 787-9 Dreamliner-fly, som Norwegian vil modtage i de kommende år. Dermed tager Norwegian hul på et nyt kapitel i fortællingen om selskabets langdistanceflyvninger.
En fortælling, som startede tumultarisk i foråret 2013 med indsættelse af ældre portugisiske Airbus-fly. Først efter tre måneder kunne selskabet indsætte det første af de spritnye brændstofeffektive Boeing 787-8 Dreamliner-fly, som ifølge Kjos er en stor del af forklaringen på at langdistanceflyvning til lavpris kan være rentabelt.
På skinner
Nu bliver de første Boeing 787-8 suppleret af den større 787-9 version. Et synligt bevis på, at Norwegians langdistanceoperation er på skinner og er en succes. Fremover vil Norwegian kun modtage den store -9 version. Den får i Norwegians konfiguration plads til 344 passagerer mod de normale 292 passagerer i de nuværende Boeing 787-8 Dreamliner-fly. Det svarer til knap 18 procent flere sæder.
Det første norske Boeing 787-9 fly skal efter planen flyve med betalende passagerer første gang mandag den 29. februar på en tur fra Oslo til Fort Lauderdale. To dage senere end Norwegian tidligere havde planlagt.
Går rigtig godt
Herefter følger en tur mellem Oslo og New York JFK-lufthavn samt mellem London Gatwick og San Juan inden flyet den 3. marts indsættes fast på ruterne fra London Gatwick til New York JFK og Los Angeles.
At den nye og større Dreamliner indsættes på lige netop de to ruter vidner om, at det er rigtig nok når Norwegian siger, at langdistanceflyvningerne til og fra London Gatwick går rigtig godt.