Rejsearrangøren SunCharter har taget utraditionelle metoder i brug for at give de 40.000 årlige rejsende fra Aalborg Lufthavn en god oplevelse.
Der er mange charterarrangører i kampen om de årligt omkring 125.000 chartergæster, der rejser ud af Aalborg Lufthavn, og udover prisen tages der mange midler i brug for at lokke kunderne til og samtidig sikre, at de får en god rejseoplevelse.
I Aalborg Lufthavn har rejsearrangøren SunCharter i løbet af et års tid erobret en tredjedel af det nordjyske chartermarked. Således forventer den relativt nyetablerede charterarrangør i 2016 at sende omkring 40.000 gæster afsted på charterferie fra den nordjyske lufthavn.
SunCharter har opdaget, at der findes et segment i markedet, som sætter pris på et traditionelt charterkoncept, hvor danskheden og de klassiske charterdyder er i højsædet. Det inkluderer for eksempel en medarbejder, der sender gæsterne afsted i lufthavn med en avis og bolcher.
“I lufthavnen hjælper vores lufthavnsvagt med, at man bliver sendt godt af sted fra Danmark. Når man går ombord på flyet, udleverer vi et gratis eksemplar af Nordjyske Stiftstidende, bolcher og en miniguide, der giver alle de bedste tips til rejsemålet, så man er godt forberedt til sin ferie. På flyveturen kan man glæde sig over ekstra benplads, når vi flyver med SAS sammenlignet med almindelige charterfly, og når man ankommer til rejsemålet, kan man glæde sig til et ophold på de dejligste hoteller, som jeg personligt har været nede at udvælge,” siger administrerende direktør Søren Kjellerup.
Dyr markedsandel
Markedsandelen på mellem 30 og 35 procent er dokumenteret gennem en undersøgelse foretaget af Aalborg Lufthavn i andet kvartal af 2016. Det er sket i tæt konkurrence med etablerede charterarrangører som Spies, Star Tour og Bravo Tours.
“Hos SunCharter er vi enormt stolte af de flotte tal, det er over al forventning. Nordjyderne har taget bedre imod os, end vi nogensinde havde turdet håbe på, og vi er dybt taknemmelige over den imponerende opbakning. Den store og hurtigt vundne markedsandel vidner om, at SunCharter med sit gennemførte charterkoncept rammer det, nordjyderne efterspørger, når der skal holdes ferie,” konkluderer Søren Kjellerup.
Men det har ikke været billigt at levere gedigen service og kvalitet samt markedsføre sig massivt i de regionale medier. Den massive investering i vækst har kostet på bundlinjen hos den danske rejsekoncern DK Rejs ApS, der driver SunCharter. I 14 måneders regnskabet fra 1. november 2014 til 31. december 2015 kom DK Rejs ud med et nettounderskud på 13,4 mio. kroner, hvilket i gennemsnit svarer til et tab på 957.950 kroner per måned.
“Det har kostet mere end forventet at nå vores markedposition. Vi havde budgetteret med røde tal i 2015 og 2016, men ikke i den størrelse,” konstaterede Søren Kjellerup, da årsrapporten blev offentliggjort for et par måneder siden.
Relaterede artikler:
SunCharter har fået tilført 50 mio. kroner i lånekapital
Rejsearrangør taber en million kroner om måneden
SunCharter-vækst skal komme fra syd