Handlingfolk: Vi er klar til sympatikonflikt

Omkring 3.000 ansatte i en række handlingselskaber, cateringfirmaer og lignende i Københavns Lufthavn er parat til at stikke en kæp i hjulet på Norwegians operation, hvis en strejke blandt kabinepersonalet bliver en realitet.

Den norske fagforening Parat, der organiserer det norske såvel som det danske kabinepersonale i Norwegian, har fået stærkt kort på hånden forud for den arbejdsnedlæggelse, som kan være under opsejling på baserne i Oslo og København.

Hvis en konflikt bliver en realitet, så er omkring 3.000 medarbejdere i en lang række af de virksomheder, som servicerer flyene og passagererne i Københavns Lufthavn, nemlig parat til at lave sympatikonflikter. Det drejer sig blandt andet om de der checker passagerer ind, laster og losser bagage på flyene samt de, der leverer mad og brændstof.

Det betyder, at Norwegian får svært ved at få sine fly i luften selvom de måtte hente personale ind fra sine baser i Sverige, England og Spanien til at overtage arbejdet fra strejkende danske og norske kolleger. Eller hvis selskabet forsøger at indleje andre selskaber til at udføre operationerne. For uden brændstof og kufferter kan det være svært at få flyene afsted.

Lamme operationen
Tilkendegivelsen af at man er parat til at lave sympatikonflikt er resultatet af et møde fredag mellem Parat og 3F i Kastrup. De medlemmer af 3F, som arbejder i virksomheder i lufthavnen, er samlet i det såkaldte lufthavnsudvalg. Det tæller ansatte fra blandt andre handlingselskaberne Novia, SAS Ground Handling og Copenhagen Flight Service samt ansatte i cateringfirmaerne Gate Gourmet og LSG Sky Chefs og carohandlingselskaberne Swissport og Spirit Cargo.

Hvis man vælger at gøre alvor af truslen, så vil der sandsynligvis kun være tale om at en eller ganske få personalegrupper i 1-2 virksomheder udtages til konflikt. Men hvis det er i handlingselskabet, som tager sig af Norwegians fly, så vil det lamme det norske lavprisselskabs operation. Det er nemlig personale fra Novia, der tager sig af check-in, står i gaten og boarder passagerer samt laster og losser kufferter.

Kaste sig ind i kampen
3F ser konflikten mellem Norwegian og kabinepersonalet som en principiel strid om social dumping inden for luftfart og ikke blot en traditionel strid om størrelsen af lønstigninger eller lignende. Derfor er man parat til at kaste sig ind i kampen på stewardessernes side.

”Norwegian udflager til Irland, Spanien og andre lande og bruger vikarbureauer og indirekte ansættelser hvor de kan komme til det. Firmaet går benhårdt efter at få billigere arbejdskraft og undgå skat og sociale ydelser. Det er undergravende for et hvert velfærdssamfund og det er social dumping, sat i sindrigt system. Den udvikling ønsker vi hverken for de flyvende, eller for os selv. Kollegerne i Norwegian har fuld opbakning i Kastrup, og vi er helt klar til sympatikonflikt!,” skriver Lufthavnsudvalget i en fælles udtalelse efter mødet med Parat.

Beholder vilkår
Stridens kerne er Norwegians ønske om at flytte de danske og norske kabineansattes ansættelse fra moderselskabet og ud i lokale bemandingsselskaber. Medarbejderne frygter, at det er første skridt mod at de ansættes i vikarfirmaer uden direkte tilknytning til Norwegian og at deres løn- og pensionsvilkår forringes. Det kan, frygter medarbejderne, føre til, at kolleger fra selskabets spanske baser overtager stadig mere af arbejdet på Norwegian-flyene.

Hos Norwegian forsøger man at forsikre de ansatte om, at de beholder deres løn- og pensionsvilkår. For Norwegian handler det først og fremmest om at få bedre muligheder for at anvende personalet der, hvor man ser behovet for det. Med en omfattende operation med baser i over en håndfuld lande samt både en norsk og en europæisk driftstilladelse samt bilaterale luftfartsaftaler mellem enkelte lande, om hvem der kan flyve mellem landene, har Norwegian behov for at få løsnet op for medarbejdernes ansættelse og placeret dem i nationale selskaber.

På trods af tilkendegivelsen fra lufthavnsudvalget, så er der i praksis stadig et stykke vej til at en sympatikonflikt kan blive en realitet. Det kræver nemlig, at der afsendes to sympatikonfliktvarsel med et vis tidsinterval.