United Airlines har lagt ordre på 50 Airbus A321XLR. Foto: Airbus

United køber 50 Airbus A321XLR

Det amerikanske Star Alliance-selskab United Airlines, der er storkunde hos Boeing, køber fly til transaatlantisk ekspansion for 50 milliarder kroner.

Airbus har modtaget en bestilling på 50 fly af den ultra-langtrækkende type A321XLR. Kunden er United Airlines, der normalt handler de fleste nye fly hos Boeing.

De nye fly til en samlet værdi af 50 milliarder kroner skal erstatte ældre flytyper som Boeing 757 hos det amerikanske selskab. A321XLR-flyene skal anvendes til en udvidelse af de transatlantiske ruter fra knudepunkterne i New York-Newark og Washington D.C. Første fly bliver leveret i 2024 og sættes i drift året efter.

”Den nye Airbus A321XLR er en ideel en-til-en-erstatning for de ældre, mindre effektive fly, der i øjeblikket opererer mellem nogle af de mest vitale byer i vores interkontinentale netværk. Ud over at styrke vores evne til at flyve mere effektivt muliggør A321XLR potentielle nye destinationer i videreudviklingen af vores rutenetværk,” siger Andrew Nocella, kommerciel direktør i United Airlines.

United Airlines har i alt 167 Airbus A319 og A320 i sin flåde med 45 A350-900 i ordre. Den europæiske flyproducent er glade for, at det store amerikanske selskab har valgt at købe en fjerde flytype.

”Valget af A321XLR af ledelsen i ​​United Airlines er en godkendelse af rækkevidden, nyttelasten og brændstofeffektiviteten, som Airbus har indarbejdet i dette state-of-the-art-fly,” siger Christian Scherer, kommerciel direktør i Airbus.

Større brændstoftank
Airbus A321XLR giver flyselskaberne mulighed for at operere fra den amerikanske østkyst til endnu flere europæiske destinationer. United Airlines vil dermed kunne operere til skandinaviske destinationer uden brug af de større langdistancefly. A321XLR, der kun har én midtergang, har øget rækkevidde og større startvægt end forgængerne A321 og A321LR.

Rækkevidden for A321XLR er op til 4.700 nautiske mil, eller hvad der svarer til 8.700 kilometer. Flyet bruger 30 mindre brændstof per sæde end konkurrerende fly fra tidligere generationer. Den maksimale startvært er 101 metriske ton.

Ingeniørerne hos Airbus har slået to af brændstoftankene i A321neo sammen til én, hvilket har øget pladsen til brændstof i A321XLR. Herudover har det ultra-langtrækkende fly fået strukturforstærkninger og modificeret landingsstel til at kunne klare den øgede startvægt.

United Airlines får således et topmoderne fly, der føjer sig til en stor flåde. Star Alliance-selskabet opererer i alt 779 fly med 277 i ordre – primært hos Boeing. United Airlines har blandt andet en ordre på over 100 Boeing 737 MAX og 18 Boeing 787 Dreamliner liggende. Selskabet råder over 53 Boeing 757-200, som Airbus A321XLR altså skal erstatte fra midten af næste årti.

 

Relaterede artikler:

Officielt: Airbus løfter sløret for A321XLR

Vil ekspandere i Europa med A321XLR

AirBaltic: A321XLR kan flyve fra Riga til USA