Norwegian A321LR. (Foto: Airbus/PR)

Her er Norwegians kommende A321-ruter

Når Norwegian i 2019 modtager det første af 30 langtrækkende A321-fly kan selskabets kunder sandsynligvis se frem til omkring 15 destinationer i Nordamerika, Afrika og Asien.

Under sidste uges Farnborough Airshow i den lille lufthavn med samme navn sydvest for London kunne Norwegian fortælle, at man konverterede 30 af de 100 Airbus A320neo-fly, som selskabet bestilte i 2012, til den nye større Airbus A321neo LR.

LR i flyets navn står for long range. Og flyve langt er netop hvad Norwegian planlægger at gøre med de 30 fly, der skal fra 2019 til 2021. I en præsentation fra sidste uges fremlæggelse af selskabets regnskab for andet kvartal fremgår det desuden hvor Norwegian pønser på at bruge flyet, der kan flyve knap 1.000 kilometer længere end Airbus A320neo-flyet.

Boston, Islamabad og Lagos
På side 15 i den præsentation som Norwegian offentliggjorde ved regnskabsaflæggelsen er der et verdenskort, der tydeligt viser hvilke destinationer det er muligt at nå med det nye Airbus A321neo-fly fra Stockholms Arlanda-lufthavn.

Med en rækkevidde på omkring 6.500 kilometer ligger nordamerikanske destinationer som New York, Boston, Toronto og Montreal indenfor hvad flyet kan nå frem til uden at løbe tør for brændstof. Asiatiske destinationer som Islamabad, Delhi, Bombay og Lahore samt afrikanske destinationer som Banjul i det lille vestafrikanske land Gambia samt Lagos i Nigeria vil det også være muligt at nå.

Kortet viser dog også, at destinationer som Chicago, Beijing og Nairobi ligger lige akkurat for langt væk fra Stockholm Arlanda til at de kan nås med det nye Airbus A321neo-fly.

40 procent billigere
Flyets lange rækkevidde åbner op for at betjene langdistanceruter, hvor der er for lille efterspørgsel til at fylde Norwegians Boeing 787 Dreamliner-fly, som selskabet indtil videre planlægger at operere 32 eksemplarer af i 2018. Således planlægger Norwegian at udstyre de nye fly med omkring 220 sæder mod de 290 sæder, som selskabet har i sine Dreamlinere.

Ifølge Norwegian, så er det også markant billigere at operere de nye fly sammenlignet med Airbus A320neo og traditionelle langdistancefly. Selskabets beregninger viser, at den samme tur er 40 procent billigere med A321neo end med et langdistancefly. Og at udgiften per sæde er henholdsvis15 og fem procent mindre med Airbus A321neo end med et langdistancefly og med Airbus A320neo.

Dække behov på korte ruter
Med konverteringen af A320-ordren fra 2012 har Norwegian 70 Airbus A320neo tilbage, hvoraf de første fly leveres allerede i år. Norwegian har foreløbigt indgået en aftale om udleje af de 12 første A320neo til det Hong Kong-baserede flyselskab HK Express. Men Norwegian overvejer selv at tage Airbus-flyene ind i flåden. Det afslørede koncernchef Bjørn Kjos i februar i år i forbindelse med præsentationen af selskabet regnskab for 2015.

“Vi overvejer at flyve med A320neo fra 2017 eller 2018 for at dække vores behov på de korte ruter,“ sagde Bjørn Kjos ved præsentationen af 2015-regnskabet.

Tidligere har Norwegian meldt ud, at selskabet ikke selv havde planer om at beskæftige A320neo, men det har behovet for flykapacitet tilsyneladende ændret på.

Supplere MAX-fly
Det er desuden planen, at Norwegian skal modtage fem eksemplarer af det nye Boeing 737 MAX8-fly i løbet af 2017, hvor flyene blandt andet skal indsættes på de korte langdistanceruter. Samtidig med bestillingen i 2012 af A320neo-fly bestilte Norwegian også 100 Boeing 737 MAX8-fly og 22 Boeing 737-800 fly.

Det kunne meget vel tænkes, at nogle af A320neo´erne skal supplere MAX-flyene. samt Norwegians eksisterende flåde af Boeing 737-800 og Boeing 787-8 og 787-9 fly. Hvis man definerer Boeing 737-800 og 737 MAX-8 som én flytype, Airbus A320neo og A321neo som én flytype samt Boeing 787-8 og 787-9 som én flytype, så kommer selskabet op på at operere tre forskellige flytyper.

På side ét i manualen for lavprisflyselskaber står ellers, at man kun skal have én flytype. Det var en af de fire grundlæggende principper, da Herb Kelleher i 1970 skabte verdens første lavprisflyselskab, Southwest Airlines, og et princip som stadig holdes i hævd den dag i dag af blandt andre Ryanair, easyJet og Wizz Air.

 

Relaterede artikler:

Norwegian bestiller 30 langtrækkende A321-fly

Airbus A321 i langdistanceversion

Nye Norwegian-fly bliver forsinkede

Norwegian overvejer selv at bruge A320neo

Norwegian udlejer 12 første A320neo-fly