Historisk aftale mellem Qantas og Emirates

Australske Qantas og Emirates Airlines fra Dubai har indgået en omfattende samarbejdsaftale.

To af verdens ledende internationale luftfartsselskaber har indgået en opsigtsvækkende samarbejdsaftale. Det er australske Qantas og det Dubai-baserede Emirates Airlines, der fra april næste år og foreløbig 10 år frem, vil samarbejde tæt om rutenetværk, prispolitik, salg og en model for deling af omsætningen. Det indgår dog ikke i aftalen, at de to selskaber skal have ejerandele i hinanden.

Singapore er i dag den primære mellemstation på Qantas’ såkaldte ”kængururuter” mellem Australien og Europe. Fra april næste år vil Dubai fungere som mellemstation. Og det ser Qantas faktisk som en fordel for de passagerer, som flyver med selskabet til Singapore og andre asiatiske destinationer. Nu kan Qantas fokusere 100 procent på at levere et godt produkt på ruterne til Asien uden at der skal tages hensyn til, at ruterne også fortsætter videre til Europa.

Syv daglige til London
I det nye fælles trafikknudepunkt i Dubai vil Qantas komme til at operere fra lufthavnens terminal 3, der i dag er forbeholdt Emirates Airlines. Samtidig skabes der noget nær en luftbro fra Australien til Europa via Dubai. De to selskaber har p.t. tilsammen 35 eksemplarer af den store A380-superjumbojet. Og de fly skal blandt andet bruges på syv daglige flyvninger mellem Dubai og London Heathrow, der bliver en ren A380-rute i Emirates-regi. Andre europæiske destinationer som Paris, Moskva, München og Rom vil også få besøg af Emirates’ Airbus A380.

Samtidig udvides antallet af afgange og ruter mellem Dubai og Australien til i alt 96 om ugen med de to selskabers fly.

Selskabernes loyalitetsprogrammer vil blive ensrettet og passagererne vil have adgang til begge selskabers lounger.

I forvejen skrøbelig
Den omfattende samarbejdsaftale betyder, at Qantas opsigeren 17 år gammel samarbejdsaftale med British Airways på ruterne mellem Australien og Europa. Desudenkan det komme på tale, at selskabet forlader oneworld-alliancen, hvor Qantas ellers er et af de toneangivende medlemmer.

Den mindste af de tre store verdensomspændende luftfartsalliancer er i forvejen skrøbelig, da det store amerikanske medlem, American Airlines, er i betalingsstandsning og på udkig efter en ny samarbejdspartner eller ejer. Luftfartsselskabet har netop påbegyndt intensive drøftelser med konkurrenten US Airways, der er medlem af Star Alliance, om en fusion af de to selskaber. Hvis det bliver en realitet kan American Airlines tænkes at forlade oneworld til fordel for Star Alliance.

Det kan dog også godt tænkes, at US Airways vælger at forlade Star Alliance, og at det nye fusionerede selskab bliver oneworld-medlem. US Airways står nemlig i dag lidt i skyggen af United Airlines i Star Alliance.