Emirates har haft udfordringer i det forgange regnskabsår, hvor højere priser på olie og hårdere konkurrence på nøglemarkeder har presset det mellemøstlige flyselskab.
Selv om Emirates Group kom ud med et overskud for regnskabsåret 2018/2019, der sluttede den 31. marts, har der været visse udfordringer for den store luftfartskoncern.
Emirates Group landede et overskud på 631 millioner dollar, eller hvad der svarer til 4,2 milliarder kroner. Det er en nedgang på 44 procent i forhold til året før. Koncernens omsætning nåede op på 29,8 milliarder dollar (199 milliarder kroner, red.), hvilket er en stigning på syv procent.
Den massive tilbagegang i overskuddet hos Emirates Group, der har haft overskud 31 år i træk, hænger sammen med flere faktorer, lyder det.
”2018/19 har været hårdt, og vores præstationer var ikke så stærke, som vi ville have ønsket. Højere oliepriser og den styrkede amerikanske dollar eroderede vores indtjening, mens konkurrencen blev intensiveret på vores nøglemarkeder,” siger Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum, bestyrelsesformand og koncernchef i Emirates Airline and Group, der samtidig fortæller, at efterspørgslen på rejser blev svækket særligt i Emirates’ region.
“Enhver konjunktur er forskellig, og vi fortsætter med at arbejde klogt og hårdt for at tackle udfordringerne og udnytte mulighederne. Vores mål har altid været at skabe en rentabel, bæredygtig og ansvarlig forretning baseret i Dubai, og disse principper vil blive ved med at styre vores beslutninger og investeringer.”
Udvider flåden markant
dnata er Emirates’ datterselskab, der blandt andet leverer catering og står for fragt. Denne del af forretningen foretog en lang række investeringer i regnskabsåret 2018/2019 – herunder køb af de australske virksomheder Q Catering og Snap Fresh og 121 Inflight Catering i USA. For blot at nævnte nogle få.
I det forgangne regnskabsår investerede Emirates Group for 3,9 milliarder dollar (26 milliarder kroner, red.) i blandt andet nye fly og udstyr. I februar meddelte Emirates, at det har bestilt 40 Airbus A330-900 og 30 Airbus A350-900 til en værdi af i alt 21,4 milliarder dollar (143 milliarder kroner, red.) på listepriser. Flyene vil blive leveret fra 2021 til 2024. Herudover mangler Emirates fortsat at få leveret 14 nye Airbus A380 indtil udgangen af 2021. Det vil bringe selskabets antal af A380’ere op på 123.
Emirates Group har over 120 datterselskaber, og koncernens samlede antal medarbejdere steg i regnskabsåret 2018/2019 til 105.286, hvilket er en stigning på to procent. Medarbejderne stammer fra over 160 forskellige lande.
Relaterede artikler:
Overskuddet styrtdykker i Emirates
Emirates vil overtage Etihad Airways