En Boeing 737-800 fra det spanske flyselskab Air Europa. (Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo)

Europæisk flyselskab vil flyve indenrigs i Brasilien

Det spanske flyselskab Air Europa ønsker at operere på brasilianske indenrigsruter, hvilket vækker begejstring i det sydamerikanske land.

Et europæisk flyselskab kan være på vej til at tilbyde indenrigsruter i det største land i Sydamerika.

Spanske Air Europa har således ansøgt om lov til at flyve på brasilianske indenrigsruter, hvilket lader til at være en god nyhed for myndighederne i Brasilien.

”Gode nyheder! Grupo Globalia, der ejer Air Europa, etablerer et nyt luftfartsselskab i Brasilien,” skrev Brasiliens infrastrukturminister, Tarcisio Gomes de Freitas, i lørdags på det sociale medie Twitter.

”Det er vigtigt at bemærke, at det vil blive det første selskab til at operere på det brasilianske indenrigsmarked i forhold til MP 863/18-dekretet, som åbner for udenlandsk kapital i brasilianske selskaber. Opnår man tilladelsen, vil selskabet hyre brasilianske piloter og kabinebesætning, generere job, konkurrence i branchen og give nye investeringer i landet.”

I forvejen har Air Europa ruter fra den spanske hovedstad, Madrid, og til destinationer i både den nordøstlige og sydøstlige del af Brasilien.

Interesse fra flere flyselskaber
Mens det brasilianske flyselskab Avianca Brasil kæmper for livet, har den brasilianske regering givet lov til, at nye udenlandske flyselskaber kan etablere sig i landet med 100 procent ejerskab. Det er fundamentalt for at balancere udbuddet af flybilletter og for at reducere billetprisen, lyder det fra regeringen.

Avianca Brasil er Brasiliens fjerdestørste flyselskab. Selskabet har måtte returnere de fleste af sine fly til kreditorerne, og selskabet har desuden måtte afskedige de fleste piloter og kabinebesætning, skriver Rio Times. Og nu ønsker Air Europa altså at udfylde dette hul.

I løbet af sidste år ansøgte mindst tre udenlandske lavprisflyselskaber om lov til at operere til Brasilien. I juli var det Norwegian, der ansøgte om muligheden for at flyve til og fra landet som det første udenlandske lavprisflyselskab. Den 31. marts i år begyndte selskabet så at operere på den direkte rute mellem London Gatwick og Rio de Janeiro-Galeão International Airport.

I november sidste anmodede det chilenske selskab Sky Airline om lov til at flyve til og fra brasilianske destinationer. Også det argentinske flyselskab Flybondi har ansøgt om tilladelse til at flyve til Brasilien. De argentinske myndigheder har godkendt ansøgningen, og selskabet afventer nu de brasilianske myndigheder.

Norwegian-indtog i Argentina
Det første land, Norwegian stiftede bekendtskab med i Sydamerika, var Argentina – Brasiliens store naboland mod sydvest. Lavprisflyselskabet åbnede i februar sidste år en direkte rute fra London Gatwick til Buenos Aires, og siden har selskabet udvidet forretningen i landet.

I oktober 2018 åbnede Norwegian Air Argentina sin første indenrigsrute i Argentina, hvilket siden er blevet til seks ruter fra Buenos Aires. Tidligere har der været sået tvivl om rentabiliteten i ruterne, men Norwegian har senest meddelt, at det vil fordoble antallet af indenrigsruter i Argentina. Det skal ske allerede til september.

Norwegians indtræden i Brasilien kan meget vel ses i sammenhæng med, at selskabet håbede på, at landet ville åbne op for udenlandsk kapital i luftfarten. Nu er det en realitet, og det synes derfor ikke utænkeligt, at Norwegian på et tidspunkt vil etablere sig indenrigs i landet i stil med engagementet i Argentina.

 

Relaterede artikler:

Brasilien vil åbne op for udenlandske luftfartsinvesteringer

Norwegian åbner rute til Brasilien

Første Norwegian-flyvning til Brasilien

Norwegian tæt på at trække sig ud af Argentina

Norwegian fordobler antallet af ruter i Argentina