Keflavík International Airport. (Foto: Henrik Baumgarten)

Icelandair slutter tredje kvartal med fortsat vækst

I september kom Icelandair ganske tæt på samme antal passagerer, som selskabet havde i årets niende måned i 2019, mens både belægningsgrad og punktlighed var bedre end for fire år siden.

Ved udgangen af september satte Icelandair punktum for årets tredje kvartal, og nu har det islandske flyselskab gjort status over antallet af passagerer, som i den forgangne måned gik ombord på de 47 fly, som udgør selskabets flåde.

I alt betjente flyselskabet 416.072 rejsende i løbet af årets niende måned, hvilket bringer selskabet snublende tæt på fuld genopretning, når man sammenligner med samme måned i 2019. Tallet svarer nemlig til 98,8 procent af de 421.042 passagerer, som Icelandair havde på daværende tidspunkt.

Sammenlignet med samme måned sidste år, hvor der var begyndt at komme fart på genopretningen efter COVID-19-pandemien, er passagertallet vokset med otte procent, da flyselskabet havde 386.953 rejsende ombord i september 2022.

Lander belægning på 82,7 procent
De 416.072 passagerer fordeler sig således, at 174.676 af dem rejste til Island, 49.018 rejste til andre destinationer, 168.908 var transferpassagerer, mens de resterende 23.470 passagerer indløste billet til en indenrigsflyvning i landet.

Den udbudte sædekapacitet hos Icelandair i september var på 1.545 millioner passagersædekilometer, og ud af disse blev 1.277 millioner solgt. Det betyder, at flyselskabet samlet set endte med en belægningsgrad på 82,7 procent.

Det er en forbedring på 2,2 procentpoint i forhold til 2019-niveauet, da Icelandairs belægningsgrad dengang var på 80,5 procent. I tillæg hertil har selskabet også forbedret punktligheden – også kaldet on-time performance – i flyvningerne i forhold til september for fire år siden.

I 2019 ankom 75 procent af flyene inden for et kvarter af den tid, som det var opgjort til i tidtabellen, men i den forgangne måned landede dette tal på 81 procent, og det er dermed blevet øget med seks procentpoint i forhold til niveauet fra før pandemien.

Det største i selskabets historie
Bogi Nils Bogason, der er koncernchef for Icelandair, fortæller, at han er tilfreds med resultaterne for driften i regnskabsårets tredje kvartal, der samtidig har været en milepæl for Icelandair i forhold til antallet af flyvninger.

”Vi er godt tilfredse med at kunne konstatere, at der i september var en sund vækst i antallet af passagerer i forhold til året før samt en forbedring af vores omsætning.”

”Nu afslutter vi tredje kvartal, der har været det største i vores historien målt på antallet af flyvninger, og i den forbindelse vil jeg gerne sige tak til vores ansatte for deres indsats og engagement i løbet af en travl sommersæson.”


Relaterede artikler:

Icelandair udnævner to nye direktører

Icelandair: Største overskud i et andet kvartal i syv år

Play forhindrer Icelandair i fuld genopretning