Fly fra Go First. (Foto: Go First | Facebook.com | PR)

Indiens tredjestørste flyselskab parkerer flyene

At Pratt & Whitney ikke har levet op til en domstolsafgørelse medvirker ifølge Go First til, at flyselskabet er gået i betalingsstandsning. Motorproducenten afviser dog den udlægning.   

I øjeblikket er den økonomiske situation i flyselskabet Go First så anspændt, at man har sat alle flyene på jorden og suspenderet alle de flyvninger, der var planlagt indtil den 5. maj, idet selskabet er gået i betalingsstandsning.

Ifølge Times of India er Go First det tredjestørste flyselskab i Indien. Størstedelen af selskabets flåde er leaset, og den består af fem Airbus A320-200-fly samt 49 A320neo’er, der tilsammen har en gennemsnitsalder på 4,8 år.

Ifølge en udmelding fra flyselskabet kan den overvejende årsag til, at man er røget ud i økonomisk uføre, tilskrives Pratt & Whitney, fordi der har været en del udfordringer med de motorer, som den amerikanske producent har leveret til Go First.

Har truffet afgørelse
Go First forklarer, at selskabet tilsyneladende er endt i den aktuelle situation, da ”et stigende antal” flymotorer fra producenten har svigtet, hvilket har tvunget selskabet til løbende at grounde fly således, at 25 af de Airbus A320neo-fly, som Go First har i flåden, stod på jorden per den 1. maj i år.

Udfordringerne med flymotorerne har varet i flere år, og det er kommet så vidt, at tvisten mellem de to samarbejdspartnere er blevet indbragt for en voldgiftsdomstol i Singapore, der har udstedt en midlertidig afgørelse, som Go First ikke mener, at Pratt & Whitney har levet op til.

Afgørelsen bestod i, at Pratt & Whitney fik besked på at levere 10 leasede motorer til flyselskabet senest den 27. april i år og herefter skulle producenten et tilsvarende antal hver måned indtil december, lyder det fra Go First. Det er dog tilsyneladende ikke sket.

Skylder godt 800 millioner dollars
Hvis Pratt & Whitney havde rettet sig efter afgørelsen fra voldsgiftsdomstolen, ville det være muligt for Go First at være tilbage på fuld kraft i enten august eller september, fortæller flyselskabet, men producenten har angiveligt ikke tilstrækkeligt med motorer til, at man kan leve op til afgørelsen.

Den udlægning afvises dog af Pratt & Whitney i en officiel udtalelse. Det skriver Times of India. Heri lyder det kortfattet, at det amerikanske selskab agter at leve op til afgørelsen.

”Pratt & Whitney ønsker at bidrage til, at de flyselskaber, der er vores kunder, får succes, og vi prioriterer de leveringsaftaler, der er indgået med alle vores kunder. P&W overholder voldgiftsafgørelsen fra marts 2023 vedrørende Go First, men da der er tale om en retssag, har vi ikke yderligere kommentarer.”

Den indiske avis har dog også talt flere anonyme kilder hos motorproducenten, der citeres for at sige, at ”Go First har en lang historik med ikke at overholde selskabets økonomiske forpligtelser til Pratt & Whitney”, mens Reuters fortæller, at selskabet skylder 798 millioner dollars (5,4 milliarder kroner) til selskabets kreditorer.


Relaterede artikler:

Air India gør klar til international vækst

Jet Airways 2.0 i luften om få måneder

KLM-topchef skifter til Indiens største flyselskab