Charterflyselskabet Jet Time skal hen over sommeren bemande to nye Boeing 737-800 fly fra Norwegian på det norske lavprisflyselskabs danske base. I det meste af maj måned har Jet Time med egne fly opereret den nye København-Karup rute efter Cimber-konkursen.
Siden søndag den 6. maj har det norske lavprisflyselskab Norwegian fløjet 23 ugentlige frekvenser på ruten mellem København og Karup.
Men passagererne har måtte kigge langt efter de rødnæsede fly fra Norwegian, idet det har været det danske charterflyselskab Jet Time, der har operereret flyvningerne på vegne af Norwegian.
Men her stopper samarbejdet mellem de to selskaber ikke. Norwegian øger i disse måneder antallet af basefly i Københavns Lufthavn fra syv til 11, hvilket hargivet udfordringer rent mandskabsmæssigt.
Derfor har Norwegian indgået aftale med Jet Time om at bemande og operere to nye Boeing 737-800 fly på basen i København.
“Det er en midlertidig løsning og en direkte konsekvens af udvidelsen fra i første omgangsyv til ni basefly i Københavns Lufthavn. Vi har ikke kunnet rekruttere personale hurtigt nok, og vi er i øjeblikket i gang med at interviewe kandidater. Derfor har vi valgt at benytte crew fra Jet Time til vores egne Boeing 737-800 fly,“ siger Johan Bisgaard Larsen, der er presse- og markedschef hos Norwegian i Danmark.
Igangsat den 2. maj
Allerede den 2. maj overtog Jet Time driften af flyet LN-DYX, mens LN-DYY også vil blive bemandet af Jet Time. Begge er splinternye Boeing 737-800 fly, derblevleveret i marts måned i år.
På hver flyvning vil to piloter og fire cabin attendants fra Jet Time være ombord på de to Boeing 737-800 fly fra Norwegian.
”Det er ikke noget, som passagererne vil kunne mærke servicemæssigt, men personalet vil bære Jet Time-uniformer,“ bekræfter Johan Bisgaard Larsen.
Flyene vil også operere under DY-rutenummer, og al annoncering i flyet vil også være på vegne af Norwegian.
Generelt set er Norwegian godt tilfreds med samarbejdet med Jet Time, der har et fasttømretstrategi om kun at operere i b-t-b-markedet, hvorfor Norwegian ikke møder konkurrence fra selskabet.
”Jet Timehar flykapacitet, som vi kan leje af dem, og i andre tilfælde kan vi lejebesætninger. Det hjælper os til at reagere hurtigt, når vi ser nogle muligheder i markedet,“ understreger Norwegians presse- og markedschef.
Måske tidligere Cimber-ansatte ombord
Ironisk nok kan det i yderste konsekvens betyde, at nogle af de omkring 50 tidligere Cimber Sterling-medarbejdere, som Jet Time netop har ansat, vil kunne risikere at skulle flyve for Norwegian i løbet af de kommende uger og måneder.
For blot halvandet år siden var forholdet mellem de ansatte i Norwegian og Cimber Sterling særdeles anstrengt, idet medarbejderne i det danskbaserede flyselskab havde købt et større antal billetter til 1 krone på København-Karup ruten for angiveligt at genere Norwegians entré på ruten.