Jumbojet ramte varevogn under landing

En jumbojet snittede taget af en varevogn, der stod parkeret på landingsbanen, da flyet landede i Luxembourg. Piloterne opdagede ikke sammenstødet.

Tågen ligger den dag i januar 2010 tæt over lufthavnen i den europæiske miniputstat Luxembourg. Alligevel får en af lufthavnens servicevogne lov til at køre ud for at inspicere nogle landingslys på banen. Teknikerne i varevognen er i radiokontakt med kontroltårnet og holder bildøren åben, da de stiger ud for at se nærmere på lysene.

Pludselig ser de en landende jumbojet dukke op ud af tågerne og komme lige imod dem. Teknikerne smider hvad de har i hænderne og løber alt hvad remmer og tøj kan holde ud på græsset langs banen, hvor de kaster sig ned på maven.

River blink og antenner af
Flyet, et Boeing 747 jumbojet-fragtfly fra Cargolux, snitter taget på varevognen og lander fem sekunder senere. Den ene af piloterne på fragtflyet ser varevognen under landingen, men bemærker ikke at flyet faktisk rammer varevognen.

Jumbojettens højre hovedlandingsstel snitter det øverste af varevognen, laver store buler i taget og river blink og antenner af.

Efter landingen løber teknikerne tilbage til varevognen, som de kører væk fra landingsbanen og ind på en servicevej. Her forsøger de flere gange at kalde kontroltårnet over radioen. Først da teknikerne ringer fra en mobiltelefon lykkes det at komme igen med budskabet om hvad der er sket.

Underbemanding
I den endelige rapport fra Luxembourgs havarikommission fremgår det, at det var underbemanding i lufthavnens elektrikerafdeling, der gjorde det umuligt at foretage inspektionen af landingslysene i de nattetimer, hvor lufthavnen rent faktisk var lukket af hensyn til naboerne. Samtidig valgte lufthavnen at lade hensynet til driften gå forud for sikkerheden ved at tillade inspektionen samtidig med at flyene lettede og landede. Det skriver Aviation Herald.

Kontroltårnets kommunikation med flyet i luften og køretøjet på jorden foregik på hver sin frekvens. Og teknikerne i varevognen hørte ingen kommunikation fra tårnet.

Lufthavnen havde oplevet problemer med landingsbanens 161 centerlys. 114 lys var udskiftet, da to elektrikere blev kvæstet ved udskiftningen af lysene. Det fik lufthavnsledelsen til at speede udskiftningen op og give elektrikerne arbejde prioritet. Men de to sygemeldte kolleger betød også, at elektrikerafdelingen ikke så sig i stand til at foretage arbejdet om natten, når lufthavnen var lukket.