(Foto: Morten Lund Madsen)

Karup: Nu kigger vi fremad

Karup Lufthavn slap ud af 2014 med en begrænset passagertilbagegang. Nu kigger lufthavnen frem mod at Danish Air Transport overtager København-ruten fra Norwegian.

Karup Lufthavn kom ud af 2014 med en tilbagegang på seks procent i antallet af passagerer, der gik gennem terminalen på heden. Men det kunne være blevet meget værre.

I august sidste år var der udsigt til at Karup Lufthavn ville komme ud af 2014 med en nedgang i antallet af passagerer på 10 procent eller mere, hvis udviklingen fortsatte på samme måde resten af året, som den havde gjort i årets første otte måneder. Men så satte Norwegian priserne ned på lufthavnens eneste passagerrute til København, som Norwegian er alene om at betjene.

Falde igen
Det betød at september gik i nul, og at lufthavnen oplevede en passagerfremgang på 15 procent i oktober. Noget man ikke havde været vant til de seneste 2,5 år efter Cimber Sterling gik konkurs og Norwegian rykkede ind på ruten. I november fjernede Norwegian så rutens middagsrotation, så man kom ned på fire daglige returflyvninger på hverdage. Og det fik så passagertallet til at falde igen.

I alt blev det til 122.092 ruteflypassagerer i Karup Lufthavn i 2014 mod 128.973 året før.

”Nu er bunden nået. Nu kigger vi frem mod den 29. marts,” siger Karup Lufthavns direktør Erik Jacobsen med henvisning til datoen, hvor Danish Air Transport (DAT) overtager København-ruten fra Norwegian.

Dermed bliver fire daglige afgange skiftet ud med seks daglige afgange. Fem med 66-sæders ATR72-fly og en morgenafgang med et 160-sæders MD-fly.

”Vi er meget glade for at Danish Air Transport tager over. Det betyder, at vi går fra 132 til 300 sæder om morgenen fra Karup,” forklarer Erik Jakobsen.

Tager bilen eller toget
Det lille antal morgensæder, der udbydes til salg med de nuværende to Norwegian-afgange med 66-sæders ATR72-fly, betyder, at prisen er forholdsvis høje. Derfor vælger forretningsfolk at tage bilen eller toget til møderne i København. Og det går ikke blot udover antallet af flypassagerer om morgenen.

”Når der ikke rejser nogen ud om morgenen, så kommer der heller ikke nogen hjem om eftermiddagen,” pointerer Erik Jakobsen, der ser frem til tre morgenrotationer med DAT.

Det giver desuden passagererne mulighed for at checke ind hele vejen, hvis de fra København skal rejse videre med SAS ud i Europa og verden. DAT har nemlig en såkaldt interline-aftale med SAS, mens Norwegian ikke har interline-aftaler med andre selskaber.

Reagere hurtigt
Kombinationen af få afgange, høje priser og ingen interline-aftale er ifølge Erik Jacobsen den primære forklaring på at passagererne er blevet ved med at udeblive i de knap tre år Norwegian ender med at have betjent ruten i denne omgang.

”Det har været et fint forløb. Men deres produkt har bare ikke passet til det, som kunderne har efterspurgt,” understreger Erik Jacobsen.

Desuden har der været en tendens til, at den lille indenrigsrute druknede i Norwegians store system med mange hundrede ruter, der skulle kigges efter og tages hånd om, mener lufthavnsdirektøren.

”Nu får vi en ny operatør, der bedre kan reagere hurtigt og passe ruten på daglig basis,” siger Erik Jacobsen.

250.000 i 2016
Da Cimber Sterling gik konkurs den 3. maj 2012 stod Karup, Bornholm og Sønderborg lufthavne pludselig uden flyforbindelse til København. Danish Air Transport begyndte allerede samme dag at flyve til Bornholm og Sønderborg, mens Norwegian to dage efter startede op på København – Karup.

Siden da har DAT passet og plejet Bornholm-ruten under konceptet ”Bornholmsflyet” og fået passagertallet til at stige. Erik Jacobsen håber, at DAT kommer til at gentage svendestykket på Karup-ruten. Danish Air Transports direktør, Jesper Rungholm, sagde i november sidste år til CHECK-IN.dk, at målet var 250.000 passagerer på Karup-ruten i 2016. Det svarer til en fordobling i forhold til 2014.

På Sønderborg-ruten endte det med, at det lokale erhvervsliv i Sønderjylland i juni 2013 søsatte deres eget flyselskab kaldet Alsie Express. Det skete i protest mod Danish Air Transport, der efter erhvervslivets opfattelse ikke betjente ruten tilfredsstillende. Efter at de to selskaber havde fløjet vinge mod vinge i få måneder valgte DAT at trække sig fra ruten.

Foto: Morten Lund Madsen