Boeing 787-9 Dreamliner. (Foto: KLM)

KLM: Dybeste krise siden Anden Verdenskrig

Air France-KLM-koncernen havde i tredje kvartal et driftstab på over én milliard euro, og koncernen advarer om, at situationen bliver værre de kommende måneder.

Tredje kvartal er normalt årets bedste kvartal for de europæiske flyselskaber, men i år må stort set alle flyselskaber i stedet notere store tab i kvartalet.

Det gælder også for Air France-KLM-koncernen, som i tredje kvartal havde et driftstab på 1,05 milliarder euro (7,8 milliarder kroner) mod et overskud på driften på 909 millioner euro (6,8 milliarder kroner) i samme kvartal sidste år.

Koncernens flyselskaber fløj i tredje kvartal med 8,8 millioner passagerer – et fald på næsten 70 procent i forhold til samme periode sidste år, og det resulterede i et fald i omsætningen på 67 procent til 2,52 milliarder euro (18,8 milliarder kroner).

Samtidig advarer den store europæiske luftfartskoncern om, at tingene kan blive endnu værre i de kommende måneder, da der forventes en “væsentligt lavere” indtjening i fjerde kvartal.

Bedring afløst af forværring
Air France-KLM siger i en pressemeddelelse, at coronapandemien uden tvivl har resulteret i den ”dybeste krise siden Anden Verdenskrig” for luftfarten.

”Disse resultater bekræfter, hvor dårligt det står til i luftfartsbranchen,” siger KLM’s koncernchef Pieter Elbers.

KLM så forsigtige tegn på en bedring i juli og august, hvor antallet af bookinger på selskabets europæiske flyvninger steg.

Men i takt med nye rejserestriktioner i mange europæiske lande i september har det hollandske flyselskab været nødt til at reducere sit europæiske netværk i vintersæsonen, hvilket vil resultere i et yderligere fald i indtægterne.

Store hjælpepakker var nødvendige
Air France-KLM har takket være hjælpepakker fra regeringerne i Frankrig og Holland en likviditet på 12,4 milliarder euro (92,3 milliarder kroner), og hjælpen fra staten er ifølge Pieter Elbers nødvendig for, at KLM kan redde sig gennem krisen.

”For at sikre fremtiden for vores flyselskab og beskæftigelsesmuligheder er den hollandske regerings lån og lånegarantier af afgørende betydning,” siger koncernchefen.

”De dårlige resultater afspejler bestemt ikke det fortsatte engagement fra KLM-medarbejdere, som kæmper med vanskelige arbejdsforhold for fortsat at betjene vores kunder. Jeg sætter stor pris på og respekterer deres indsats,” siger Pieter Elbers.

Air France og KLM vil i år reducere det samlede antal arbejdspladser med 9.000 fuldtidsstillinger som følge af coronakrisen og dertil kommer en reduktion med yderligere 4.500 stillinger hos Air France inden 2022.

 

Relaterede artikler:

KLM klar med restruktureringsplan

Minister: Ikke givet, at Air France-KLM overlever

Gigantisk hjælpepakke til Air France-KLM