En Boeing 777 fra KLM på startbanen. (Foto: KLM)

KLM vil flyve til 162 destinationer

Det hollandske flyselskab er næsten tilbage på niveauet fra vinteren 2019, når det gælder antallet af destinationer, men kapaciteten vil være lavere både i Europa og på de interkontinentale ruter.

Den 31. oktober tager KLM hul på sit vintertrafikprogram. Og det er et program, der næsten er tilbage på niveauet fra vinteren 2019/20. I alt 162 destinationer er på plads fra Amsterdam Schiphol Airport, heraf 72 interkontinentale og 90 indenfor Europas grænser.

Men selvom antallet af destinationer er ved at være tilbage, kniber det stadig lidt med antallet af flyvninger. På de interkontinentale flyvninger kommer KLM op på 75 procent af kapaciteten i forhold til vinteren 2019/20. På det europæiske netværk er det hollandske flyselskab oppe på 84 procent af kapaciteten, selvom det betjener flere destinationer end i vinteren 2019.

Europæere er igen velkomne i USA
Fra den 8. november er vaccinerede europæere igen velkomne i USA. Derfor udvider KLM på en række amerikanske destinationer. Antallet af afgange til Atlanta bliver for eksempel næsten fordoblet til 12 om ugen, mens der vil være 11 ugentlige flyvninger til New York-JFK.

KLM vil også betjene Las Vegas og Miami, begge tre gange om ugen. Ruten til Minneapolis, der blev genoptaget i sommer, fortsætter vinteren over med tre ugentlige flyvninger.

Flere destinationer i Europa
I Europa har KLM oplevet en kraftig stigning i efterspørgslen på både ferie- og forretningsrejser. To nye destinationer, Zagreb og Poznan, har været populære fra starten i sommer, og KLM planlægger at fortsætte ruterne hen over vinteren.

Med deres tilføjelse er antallet af europæiske destinationer større end i vinteren 2019/20. Men i mange tilfælde er antallet af flyvninger til europæiske destinationer stadig lavere end før COVID-19. KLM opererer med omkring 84 procent af sin europæiske kapacitet.

Alligevel betjener flyselskabet igen Europas større byer, herunder Berlin, London, München og Paris, mindst fem gange om dagen. KLM har også ruter til Amsterdam fra de tre største danske lufthavne. Der er seks daglige afgange fra København, fire fra Billund og to fra Aalborg.

Caribien trækker
Der har været en kraftig stigning i efterspørgslen på rejser til den caribiske del af Holland i den forløbne sommer. Derfor udvider flyselskabet kapaciteten til ABC-øerne, der består af øerne Aruba, Bonaire og Curaçao. KLM fordobler antallet af flyvninger til Curaçao, så der bliver 14 om ugen, ligesom selskabet øger den daglige kapacitet på ruten til Aruba og Bonaire ved at bruge en Boeing 777-300ER, der er det største passagerfly i flåden med plads til 408 passagerer.

Der er også fremgang at spore på KLM’s netværk til Sydamerika. Der bliver fire flyvninger om ugen til San José og Liberia i Costa Rica, hvilket er dobbelt så mange som sidste vinter, samt en daglig forbindelse til Panama City.

Kapaciteten på ruten til Paramaribo, der er hovedstaden i Surinam, kommer til at stige til fire ugentlige flyvninger, hvor der sidste vinter blot var en enkelt om ugen på grund af strenge rejserestriktioner.

KLM’s længste non-stop ruteflyvning fra Amsterdam til Santiago de Chile fortsætter i vinter med tre ugentlige flyvninger.

Asien halter bagefter
KLM’s asiatiske netværk er stadig ramt af rejserestriktioner. Som følge heraf halter efterspørgslen efter flyvninger efter de andre regioner.

Markedet for fragtflyvninger til og fra Asien er dog stadig stort, hvilket gør, at KLM kan fortsætte med at betjene mange af sine destinationer i Asien i vintersæsonen.

 

Relaterede artikler:

Skuffet KLM tvinges til at annullere tre USA-ruter

Air France-KLM mangler transatlantisk trafik

KLM har flere ruter end før corona