Fly fra Spirit Airlines i Fort Lauderdale Airport. (Foto: YES Market Media | shutterstock.com)

Konsolideringsbølge hos amerikanske flyselskaber

Der er blevet afgivet endnu et tilbud på Spirit Airlines, der potentielt kan sætte en stopper for flyselskabets fusion med Frontier Airlines, der ville skabe USA’s femtestørste flyselskab.  

I takt med at rejserestriktionerne er blevet udfaset, og luftfartsbranchen gradvist normaliseres, er de amerikanske flyselskaber igen blevet interesseret i at opkøbe konkurrenter, da konsolideringer kan være et middel til at forbedre selskabernes position i markedet.

Landets fire største flyselskaber – American Airlines, Delta Air Lines, United Airlines og Southwest Airlines – er alle vokset gennem opkøb, og i dag sidder disse fire selskaber på mere end 70 procent af det amerikanske luftfartsmarked.

I februar kom det frem, at de to lavprisselskaber Spirit Airlines og Frontier Airlines planlægger en fusion, der vil betyde, at et eventuelt fremtidigt samlet selskab vil være det femtestørste i USA målt på antallet af passagerer.

Som det ser ud i øjeblikket, er JetBlue Airways det sjettestørste flyselskab i USA, og det blander sig nu i kampen om Spirit. Ifølge CNBC har JetBlue afgivet et uopfordret købstilbud på lavprisselskabet, som kan sætte en stopper for fusionen med Frontier Airlines.

Bestyrelsen overvejer købstilbud
Lavprisselskabet JetBlue Airways har budt 3,6 milliarder dollars, hvilket svarer til 24,6 milliarder kroner, i rede penge for Spirit Airlines. Frontier Group Holdings – der ejer Frontier Airlines – tilbød 2,9 milliarder dollars (19,8 milliarder kroner). Dette beløb ville blive udbetalt i en blanding af aktier og et beløb.

Spirit Airlines oplyser, at flyselskabets bestyrelse er i gang med at evaluere tilbuddet fra JetBlue Airways og man vil følge den kurs, der vurderes at være bedst for flyselskabet samt dets aktionærer.

Opkøbsinteressen fik en umiddelbar effekt på Spirit Airlines’ aktiekurs, der steg med 22 procent og endte med en pris på 26,92 dollars (184 kroner) per aktie. JetBlue Airways måtte dog se selskabets værdi dale en smule, da aktiekursen faldt med syv procent.

Vil få 32.000 ansatte
Der er flere synergier mellem de to flyselskaber, der kunne fungere godt ved en eventuel fusion. Spirit Airways benytter primært fly fra Airbus A320-familien, og denne flytype udgør også en stor del af flåden hos JetBlue Airways.

I tillæg hertil har JetBlue Airways også mange aktiviteter i den amerikanske stat Florida, hvor Spirit Airlines’ hovedkvarter befinder sig. Såfremt bestyrelsen hos Spirit Airlines godtager købstilbuddet, vil et fremtidigt samlet flyselskab have 32.000 ansatte, og hovedkvarteret vil blive placeret i New York, oplyses det.

Ifølge koncernchef Robin Hayes og driftsdirektør Joanna Geraghty fra JetBlue Airways vil de to flyselskaber passe godt sammen. Det fortalte de i en skrivelse til selskabets medarbejdere efter, at nyheden om købstilbuddet var blevet offentliggjort.

“Vi kan hurtigt blive enige om, at Spirit har et meget anderledes varemærke og produkt i forhold til JetBlue, så ved første øjekast tror man måske ikke, at vi ville være et godt par. Men når man tænker nærmere over det, vil man indse, at vi kunne være et perfekt match. Når alt kommer til alt, har vores mål altid været, at kunderne ikke skal vælge mellem enten en lav pris eller en god oplevelse, og JetBlue er det eneste flyselskab, der tilbyder begge dele.”

Justitsministeriet går rettens vej
JetBlue indgik sidste år en alliance med American Airlines, som betyder, at de to flyselskaber kan koordinere deres ruteplanlægning og andre operationer i det nordøstlige USA. Tanken er, at det kan give dem en bedre mulighed for at konkurrere mod Delta Air Lines i en række lufthavne.

Justitsministeriet i USA har dog lagt sag an mod flyselskaberne for at få stoppet alliancen, da ministeriet ikke mener, at det flugter med landets love, at de to flyselskaber koordinerer deres aktiviteter i lufthavnene Boston-Logan, New York-JFK, New York-LaGuardia samt Newark International Airport.

Netop sagsanlægget fra Justitsministeriet nævnte Frontier Airlines også, da flyselskabet i en udtalelse argumenterede for, at købstilbuddet fra februar vil være det mest fordelagtige valg for Spirit Airlines.

“Det betydelige overlap mellem JetBlue og Spirit på østkysten vil mindske konkurrencen og dermed begrænse mulighederne for kunderne. Det er overraskende, at JetBlue overvejer en sådan fusion på nuværende tidspunkt set i lyset af, at Justitsministeriet har lagt sag an for at blokere deres alliance med American Airlines.”

 

Relaterede artikler:

Skaber USA’s femtestørste flyselskab gennem fusion

JetBlue udfordrer det transatlantiske marked

Amerikansk lavprisflyselskab i codeshare til Skandinavien