En ny europæisk brancheorganisation med Ryanair, easyJet, Air France-KLM, Lufthansa og IAG er officielt gået i luften. Nu åbner selskaberne op for nye medlemmer.
Lavere udgifter for lufthavnene i Europa, levering af effektiv luftfart og et stop af afgifter. Det er blandt andet de tre punkter, som er vigtigefor det nye netværkssamarbejde Airlines for Europe (A4E) med deltagelse af de fem største flyselskaber i Europa.
Lavprisflyselskaberne Ryanair og easyJet har siden 2015 arbejdet sammen med Air France-KLM, Lufthansa og IAG at oprette en ny brancheorganisation, og i sidste uge præsenterede selskaberne således planen for samarbejdet, A4E. Gennem den nye organisation er det planen at varetage medlemmernes interesser i forhold til regeringer og institutioner i Europa med håb om, at det vil give bedre konkurrencemuligheder og lavere priser til passagererne.
Lanceringen af Airlines for Europe (A4E) skete i forbindelse med et europæisk luftfartstopmøde i Amsterdam og kun få uger efter, at EU’s nyeluftfarts-strategi er blevet vedtaget.
De fem topchefer i de stiftende flyselskaber; Alexandre de Juniac (Air France), Carolyn McCall (EasyJet), Willie Walsh (IAG), Carsten Spohr (Lufthansa) og Michael O’Leary (Ryanair), var alle meget tilfredse med den nye aftale.
“I dag markerer begyndelsen på en ny æra for europæisk luftfart. Med de fem største flyselskaber i Europa som medlemmer, vil A4E blive en magtfuld aktør i at løse branchens problemer. For første gang skaber lavpris- og netværksselskaber en forening til at støtte vedtagelsen af en ny European Aviation Strategy,” siger de fem direktører sammen i en pressemeddelelse.
Direktørernehåber nupå, at der i de næste månedervil kommeflere flyselskaber til, så organisationen kan vokse i styrke.
Lavere priser og færre skatter
For at skabe bedre konkurrencemuligheder for de europæiske flyselskaber, vil A4E arbejde for at lufthavne opereres mere effektivt og økonomisk, så det kommer passagererne til gode. Desuden ønsker den nye organisation at bruge ny teknologi til at sikre et fælles europæisk luftrum (Single European Sky, red.), så strejker blandt flyvelederne ikke rammer de rejsende i Europa.
Som det tredje vigtige punkt ønsker A4E at skabe mere vækst, bedre økonomi og flere jobs i branchen ved at fjerne de afgifter på luftfart, som de mener, er urimelige. Alt sammen skal det være med til, at betingelserne for konkurrence mellem europæiske flyselskaber og med andre selskaber rundt om i verden, bliver bedre, og at det i sidste ende betyder lavere billetpriser for de rejsende.
”Fokus skal være på konkrete og målbare tiltag, der understøtter de europæiske luftfartsselskaber og deres kunder ved at tilbyde flere flyvninger og lavere billetpriser. Alle urimelige afgifter på luftfartsaktiviteter bør fjernes,” siger de fem direktøreri fællesskab i en pressemeddelelse.
Ny direktør
I spidsen for den nye brancheorganisation A4E kommer Thomas Reynaert til at stå som administrerende direktør. Han kommer fra en stilling i det amerikanske konglomerat United Technologies, hvor han havde ansvaret for de europæiske relationer.
I forvejen havde Airlines for Europe fundet deres nye kommunikationschef i tyske Aage Dünhaupt, der allerede i december sidste år blev ansat i den nye organisation. Han kommer med en baggrund fra Lufthansa og en kort afstikker til Airberlin.
Samlet omsætter de fem flyselskaber for 635 mia. kroner og beskæftiger 2.100 fly og omkring 300.000 ansatte. Hvert år flyver tilsammen 460 mio. passagerer med de fem medlemmer af A4E.