Lufthansa A340-300. (Foto: Ingrid Friedl, Lufthansa)

Lille andel af flyvninger bag halvdelen af CO2-udslip

Kun seks procent af flyafgangene i Europa er flyvninger på over 4.000 km. De står imidlertid for over halvdelen af luftfartens CO2-udledning, viser tal fra Eurocontrol.

Europæisk luftfart er kendetegnet ved mange korte og mellemlange ruter. Sidste år var 30,6 procent flyafgangene fra europæiske lufthavne korte flyvninger på under 500 kilometer, mens 43,6 procent af afgangene var mellemlange flyvninger på mellem 500 og 1.500 kilometer, og
19,6 procent af afgangene længere flyvninger på 1.500-4.000 kilometer.

Kun 6,2 procent af afgangene fra Europas lufthavne var langdistanceflyvninger på over 4.000 kilometer. Imidlertid stod disse længste flyvninger for over halvdelen af CO2-udledningen fra flyene i europæisk luftfart – helt præcist 51,9 procent af CO2-udledningen. Det viser nye tal fra den europæiske flyvekontroltjeneste Eurocontrol.

”Længere afstande betyder naturligvis længerevarende flyvninger og for det meste med større fly. Det har betydelige omkostninger med hensyn til CO2. I 2020 stammede mere end halvdelen af ​​den europæiske luftfarts CO2-udledning fra denne lille del af det samlede antal flyvninger,” skriver Eurocontrol i et såkaldt Data Snapshot.

Seks procent af flyvningerne i 2020 stod for 52 procent af CO2-udledningen. Kilde: Eurocontrol

 

Ikke et enestående billede
Selv om coronapandemien sidste år påvirkede flytrafikken og rejsemønstret i Europa i betydeligt omfagn er der ikke tale om et enestående billede af forholdet mellem flyvninger og CO2-udledninger. I 2019 var seks procent af de europæiske flyafgange ligeledes langdistanceflyvninger, og de stod for 48 procent af CO2-udledningen – altså meget lig situationen i 2020.

Det hører med til billedet, at langdistanceflyvningerne sidste år – de godt seks procent det samlede antal afgange – stod for 10 procent af den samlede sædekapacitet og 40 procent af sædekilometerne (det sædvanlige mål for passagerkapacitet i branchen). Det hænger naturligvis sammen med langdistanceflyenes størrelse og de lange afstande, som flyene tilbagelagde .

Mest gevinst at hente på lange flyvninger
I den modsatte ende af skalaen stod de korte flyvninger – 30,6 procent af den samlede trafik – kun for fire procent af CO2-udledningen i 2020. I 2019 var det 24 procent af flyvningerne, som stod for 3,8 procent af CO2-udledningen.

En fremtidig introduktion af elektriske fly i europæiske luftfart ventes at ske på de korte ruter. Som tallene viser, giver det imidlertid kun mulighed for at reducere CO2-udledningen fra luftfarten med maksimalt fire procent, mens der på langdistanceflyvninger kan hentes CO2-besparelser ved at anvende bæredygtige flybrændstoffer, påpeger Eurocontrol.

”At øge udbuddet af bæredygtigt flybrændstof til blot at dække 10 procent af behovet ved langdistanceflyvning ville gøre mere for at reducere netto CO2-udledningen, end der nogensinde kan gøres ved kortdistanceflyvning,” skriver Eurocontrol.

 

Relaterede artikler:

British Airways vil flyve CO2-neutralt indenrigs

Air France-indenrigsflyvninger bliver CO2-neutrale

Flyselskaber vil offentliggøre CO2-statistikker