Lufthansa debuterer med A350 i München

De første 10 Airbus A350-900 fly hos Lufthansa vil blive basereret i München fra januar 2017. Det nye langdistancefly debuterer på ruterne til Boston og Delhi.

Lufthansa afgav i efteråret 2013 en ordre på 25 nye langdistancefly af typen Airbus A350-900. Det første af de nye fly bliver leveret ved udgangen af 2016 og skal løbende erstatte A340-600´erne.

Men det bliver ikke Lufthansas største hub i Frankfurt, der i første omgang får glæde af de nye fly. Det bliver i stedet München Lufthavn, der skal lægge base til de første 10 nye langdistancefly. Ifølge Lufthansa vil de første fly blive indsat på ruterne til Boston og Delhi.

Det skaber begejstring hos Thomas Winkelmann, der sidste efterår blev udnævnt som direktør for Lufthansa i München efter tidligere at have stået i spidsen for datterselskabet Germanwings.

“Det glæder os, at vi kommer til at tilbyde det mest moderne fly til vores passagerer på langdistanceruterne ud af München. A350´eren markerer også et aktivt skridt mod støjreduktion,“ siger Thomas Winkelmann.

Plads tl 293 passagerer
Det nye langdistancefly vil hos Lufthansa blive indrettet til i alt 293 passagerer, hvor 48 er på Business Class, 21 i Premium Economy, mens der er 224 sæder i Economy Class.

Lufthansa har endnu ikke besluttet, hvor de resterende 15 fly. Foreløbigt vil Lufthansa flåde i München i den kommende sommer bestå af 26 langdistancefly, hvoraf 19 er af typen A340-600 samt syv A330-300.

Ifølge Lufthansa kommer selskabet med A350´eren ind i den såkaldte 2-liter klasse. Det hænger sammen med, at de nye langdistancefly i gennemsnit vil bruge 2,9 liter jetfuel per passager per 100 kilometer i luften. Dermed kan Lufthansa spare omkring 25 procent på brændstofregningen i forhold til det nuværende forbrug med sammenlignelige flytyper.