Lufthavnsdebat raser igen i Århus

Siden den tyske besættelsesmagt i 1944 anlagde Aarhus Lufthavn ved Tirstrup, har Danmarks næststørste by været betjent af lufthavnen på Djursland. Nu raser debatten endnu engang i Smilets By, hvor erhvervslivet ønsker en regional city-lufthavn etableret.

“Håbløse flyforbindelser hæmmer væksten“ er en af de overskrifter, der i øjelikketpræger Jyllands-Postens´s lokale udgave, JP Århus. Avisen har valgt at sætte fokus på fremtidens transport for Århus-regionen, og lufthavnsbetjeningen er en central del af dette.

Erhvervslivet i Århus-regionen har historisk været utilfreds med placeringen af byens lufthavn i Tirstrup ca. 43 km fra bymidten i ‘den jyske hovedstad’. Det resulterede i marts 1998 i etableringen af Det Midtjyske Lufthavnsråd, der blev til på initiativ af bl.a. daværende koncernchef Niels Due Jensen fra pumpevirksomheden Grundfos i Bjerringbro.

I slutningen af 2009valgte Det Midtjyske Lufthavnsråd at nedlægge sig selv ogoverdrog stafetten til Aarhus Transport Group (ATG). ATG arbejder bl.a. for at styrke samarbejdet mellem transportens interessenter og sikre erhvervslivet øget konkurrencekraft gennem udvikling af regionens infrastruktur – herunder en regional rutelufthavn.

Lufthavnsrådetsbestyrelsesformand Niels Due Jensen havde dengang følgende afskedssalut:

“Intet burde vel være mere indlysende, end at Århus som universitets- og erhvervsby har brug for en velbeliggende lufthavn med et internationalt rutenet. Fremsynede mennesker har talt for sagen i mere end 50 år, siden Århus-borgmester Svend Unmack Larsen i 1946 indså, hvad der rigeligt er bevist: At en Århus-lufthavn i Tirstrup aldrig kan udvikle sig til en tilstrækkelig brugbar løsning. I 1970´erne gik amtsborgmester Robert Svane Hansen ind i kampen for en bedre løsning, desværre igen forgæves, trods opbakning fra fremtrædende erhvervsfolk.

Fra midten af 1990´erne kom et nyt forsøg med Det Midtjyske Lufthavnsråd som en af aktørerne, muliggjort af opbakning fra store dele af erhvervslivet i Stor-Århus. Vi må konstatere, at det igen ikke er lykkedes. For mange kortsynede politikere har været på banen. Helt ubegribeligt taler mange af dem stadig om vejforbindelser og 10 minutter fra og til, som om det var emnet. Ufatteligt, at de i 2009 ikke kan forstå, hvad Unmack Larsen kunne i 1946.

Men sådan er det, og lufthavnssagaens benspændere må tage det ansvar med sig over i historien. Det Midtjyske Lufthavnsråd takker nu af efter 11 år. Vi håber for Stor-Århus, at fremsynet engang i fremtiden trods alt får overtaget.“

Hvorvidt fremsynet får overtaget skal være usagt. Men den nuværende lufthavnsdebat i Århus udspringer konkret af et forslag fra erhvervsmanden Anders Geert Jensen, der inspireret af London City Airport, har foreslået opførelse af en city-lufthavn på Østhavnen i Århus.

Borgmester Nicolai Wammen (S) lovede i maj måned, at erhvervskontaktudvalget i Århus Kommune ville foretage en undersøgelse af investor-interessen for en ny city-lufthavn. Derfor bestilte man konsulentfirmaet Atkins til at udarbejde en rapport om mulighederne for etablering af en lufthavn på Østhavnen i Århus.

I mellemtiden er der kommet forslag op fra bl.a. Aarhus Transport Group (ATG) om alternative – og angiveligt væsentligt billigere – placeringer af en city-lufthavn. Det har forstærket debatten i det århusianske erhvervsliv, der vejrer muligheden for at få byens “egen“ lufthavn.

Flere ledende erhvervsfolk har benyttet lejligheden til at lufte forskellige synspunkter i debatten. Senest i gårsdagen udgave af JP Århus, hvor møbelarkitekt Anders Nørgaard fra Anders Nørgaard Design i Risskov kom med følgende udtalelse:

“Det er fuldstændig tåbeligt at opreteholde lufthavne i Billund, Aalborg og Tirstrup, der alle ligger forkert. Vi har kun brug for én stor jysk lufthavn, der skulle ligge tæt ved en motorvej et eller andet sted mellem Århus, Vejle og Silkeborg.“

Foto: Den nuværende Aarhus Lufthavn blev i 1944 etableret af den tyske værnemagt i Tirstrup på Djursland.