En specialindrettet Airbus A318-100 fra British Airways. Foto: Anna Zvereva, CC 2.0

Lukker ikonisk business class-rute

British Airways har besluttet at nedlægge business class-ruten mellem London og New York, hvor specialindrettede Airbus A318’ere har opereret i næsten 11 år.

En ikonisk rute vil ikke længere være tilgængelig i netværket hos British Airways.

Det britiske flyselskab har valgt at lukke ruten fra London City Airport til New York-JFK. En rute, der blev betjent med Airbus A318-100 med ren business class-konfiguration, og som åbnede i september 2009.

Business class-ruten blev indstillet i slutningen af marts, da coronapandemien brød ud, men British Airways forventede, at den ville vende tilbage 1. september. Dette sker imidlertid ikke, da moderselskabet IAG (International Airlines Group) har besluttet at pensionere alle A318’ere.

Dermed lukker British Airways – ifølge Executive Traveller – den helt særlige rute, som havde flynumrene BA001 og BA002. Disse numre havde Concorde-ruten mellem London og New York i sin tid, inden flyvningerne blev stoppet.

Mellemlanding i Irland
Ruten var unik af flere grunde. Flyvningerne fra London tog sit udgangspunkt fra byens City-lufthavn tæt på finansdistriktet i stedet for London Heathrow, hvor British Airways har sin base. De to specialindrettede Airbus A318 havde 32 sæder på business class fordelt på otte rækker.

Da startbanen i London City Airport har en kortere startbane, kunne flyene, som blev leveret som helt nye i 2009, ikke lette med fulde brændstoftanke. A318’erne måtte derfor foretage et brændstofstop i irske Shannon Airport på vejen fra London til New York, mens der kunne flyves direkte fra New York til den britiske hovedstad.

Tankstoppet blev af passagererne brugt til på forhånd at foretage amerikansk paskontrol og told, og passagererne ankom dermed som indenrigspassagerer til USA med stemplede dokumenter.

Når A318’erne kom retur til London City Airport, var de tvunget til at lave en stejl indflyvning på grund af lufthavnens nærhed til det centrale London. Flyene var derfor modificerede til at kunne foretage landinger med høj hastighed. Dette var gjort muligt ved hjælp af spoilere på vingerne, der skulle producere nok luftmodstand til at opretholde den nødvendige hastighed ved den stejle indflyvning.

Tager 48 fly ud af programmet
IAG besluttede at pensionere alle Airbus A318, efter koncernen rapporterede et tab på 1,3 milliarder euro (9,68 milliarder kroner, red.) i andet kvartal i 2020. British Airways udfasede den første A318 (registrering G-EUNB) allerede i sommeren 2017, mens den anden (G-EUNA) nu også bliver fortid hos selskabet.

Koncernens flyselskaber, British Airways, Iberia, Aer Lingus, Vueling og Level, vil samlet set grounde 28 fly i perioden fra 2020 til 2022. Herudover vil 20 leasede fly blive returneret til ejerne frem mod det nye år.

 

Relaterede artikler:

Konkurrence på business-only flyvninger

Kun 27 BA-piloter må lande i London City Airport

BA barberer prestige-rute