Air Baltic står foran en børsnotering inden for det næste halve års tid, men Lufthansa-koncernen er angiveligt interesseret i at købe sig ind i selskabet forud herfor.
Den lettiske regering, der ejer 97,97 procent af Air Baltic, har planlagt en privatisering af selskabet i slutningen af 2024 eller i begyndelsen af 2025 gennem en børsnotering.
Det kan dog ende med, at der kommer flere private aktionærer om bord hos selskabet, inden man når så langt. I dag er det den danske finansmand Lars Thuesen, der ejer den resterende aktiepost på 2,03 procent, gennem selskabet Aircraft Leasing 1 SIA.
Men ifølge Bloomberg har Lufthansa vist interesse for at købe en aktiepost i Air Baltic inden den kommende børsnotering. Det fortæller en kilde tæt på sagen til nyhedsmediet, der samtidig understreger, at drøftelserne skulle være på et tidligt stadie.
Hverken Air Baltic, Lufthansa eller Letlands transportministerium, der skal forestå den kommende salgsproces, har ønsket at kommentere rygterne.
Stærke relationer mellem parterne
Et medejerskab af Air Baltic, der optræder i markedet som pan-baltisk flyselskab, vil passe godt ind i strategien om at købe nationale flyselskaber, som det tidligere er gjort i Belgien, Schweiz, Østrig og senest med investeringen på 41 procent i italienske ITA Airways.
Derudover er Lufthansa-koncernen også interesseret i at give et bud på TAP Air Portugal, der også står foran en privatisering.
Efter bruddet med SAS, der har forladt Star Alliance, har Air Baltic gennem et stykke tid været nævnt som en mulig kandidat til at blive medlem af Star Alliance. Udover at have et stærkt rutenetværk til og fra de baltiske lande, har selskabet også et relativt godt rutenetværk til det skandinaviske marked.
Lufthansa og Air Baltic har haft et codeshare-samarbejde siden 2021, og gennem de senere år har Air Baltic flere gange fløjet for Lufthansa-koncernen på wetlease med sine Airbus A220.
For nylig har Air Baltic søgt personale til såkaldte midlertidige baser i lufthavnene i München, Wien og Bruxelles i sommeren 2025, hvilket kan indikere, at selskabet skal flyve et omfattende wetlease-program for Lufthana, Austrian og Brussels Airlines.
Relaterede artikler:
Godt resultat for Air Baltic frem mod børsnotering