En strid om ejerskabet til motorer og landingsstel på de sidste fem fly i Cimber Sterling-boet holder køberne væk. I mens står flere fly over for dyre eftersyn, der ikke gør salg nemmere.
I de sidste måneder op til Cimber Sterlings konkurs den 3. maj sidste år, blev der flittigt byttet rundt på motorer, landingsstel og andre komponenter på selskabets fly, for bare at holde nogen af dem i luften.
Den praksis har endt med at gøre det særdeles svært og kompliceret konkursboets kuratorer at få solgt de 11 fly, som Cimber Sterling selv ejede til sidst. For en del banker, leasingselskaber og lignende havde pant i flyene, motorerne og andre centrale komponenter.
Men boets advokater mener, at motorerne tilhører det fly, som de sad på, da selskabet gik konkurs. Det betyder at en række panthavere står med håret i postkassen og i dag har pant i fly uden motorer eller ejer motorer, som boet mener, er blevet ”grebet” af et fly, og derfor tilhører nogle andre.
”Vi har stadig de her trælse problematikker omkring ejendomsretten til motorer og landingsstel. Vi er vældigt aktive i arbejdet med at få solgt de fem fly. Men det er svært, når der er de her uafklarede sager,” forklarer advokat Lisa Bo Larsen fra advokatfirmaet Kromann Reumert. Hun er sammen med advokat Henrik Sjørslev fra advokathuset Lett kurator for boet.
Større vedligehold
Blandt de selskaber, der har pant i et eller flere fly, eller har lejet motorer ud til Cimber Sterling, er Danske Bank, Sparbank Nord, Sparbank Vest, Nordic Aviation Capital, GEFA og Manswell Enterprises.
”Vi er i kontakt med købere. Men de vil gerne have fly med motorer. Og derfor vil de først vende tilbage, når sagerne er afsluttet,” understreger Lisa Bo Larsen.
Særligt ét fly volder kuratorerne store problemer. Det er et CRJ-200 fly med registreringsbogstaverne OY-RJB. Den ene af flyets motorer står over for et større vedligehold, som vil koste 8 mio. kroner at få udført. Boet har en køber, men køber vil ikke købe flyet før motoren er vedligeholdt. Og det kan ikke lade sig gøre at afmontere motoren og sælge flyet uden, uden at alle panthavere har sagt god for det.
”De tidligere Cimber Sterling-ejere, Manswell Enterprises, er sekundær panthaver i flyet. Men dem kan vi ikke få kontakt til. Derfor kan salget ikke gennemføres,” forklarer Lisa Bo Larsen.
Hvis ikke det lykkedes at få brikkerne til at falde på plads og gennemført et salg af OY-RJB, overvejer kuratorerne at lade flyet ryge på tvangsauktion med risiko for, at det vil indbringe en helt anden pris end ved et regulært salg.
Et andet fly, OY-RJG, står over for at skal have skiftet landingsstellet meget snart. Selskabet Cimber A/S lejer af og til flyet, men kun til at agere reservefly for de tre andre søsterfly, som selskabet har lejet af boet for at kunne flyve for SAS.
Trådene redt ud
Da Cimber Sterling gik konkurs, opererede selskabet i alt 26 fly. 15 fly røg tilbage til de leasingselskaber, som ejede dem. De sidste 11 fly var ejet af Cimber Sterling, men en lang række banker, leasingselskaber og lignende havde pant i fly, motorer og lignende. Siden konkursen er det dog lykkedes boet at redde trådene så meget ud, at tre ATR-42 fly og tre ATR-72 fly alle har kunnet sælges til Danish Air Transport. De sidste to ATR-72 blev solgt i marts.
Næsten et år efter konkursen har boet altså stadig de fem CRJ-200 fly med registreringsbogstaverne OY-RJB, -RJG, -RJH, -RJI og -RJJ tilbage på hånden.