Nødvendigt at anvende udenlandske flyvelæger

Udenlandske flyvelæger skal hjælpe med at få 2.000 piloter og flyveledere gennem nye helbredsundersøgelser. Uklart hvem der skal betale.

Kravet fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen (TBST) om, at de omkring 2.000 piloter og flyveledere, der igennem de seneste 12 måneder har fået foretaget helbredsundersøgelser hos Doctors.dk, skal igennem en ny undersøgelse inden for de kommende to måneder, kan blive svært at efterleve.

Tilsyneladende er der ikke tilstrækkelig med kapacitet af godkendte flyvelæger i Danmark til at foretage disse helbredsundersøgelser efter at godkendelsen til Doctors.dk er tilbagekaldt, så klinikken ikke længere kan udstede flyvemedicinske helbredsbeviser.

Dermed kan det blive nødvendigt at henvise piloter og flyveledere til flyvemedicinske klinikker i udlandet for at få samtlige igennem systemet med så kort varsel.

“TBST er allerede i dialog med flyselskaber, og det vil formentlig blive nødvendigt også at anvende udenlandske flyvelæger,” bekræfter styrelsens vicedirektør Kåre Clemmesen.

Hvem skal betale?
En ting er kapaciteten i forhold til de fornyede helbredsundersøgelser, så der kan blive udstedt nye Medical Certficates. En anden ting er, hvem der skal betale for, at TBST nu kræver, at alle med godkendelse fra Doctors.dk i løbet af de seneste 12 måneder skal igennem en ny undersøgelse.

Det er TBST´s flyvelæger, der gennemgår helbredsattesten fra de flyvemedicinske klinikker for at kunne udstede Medical Certificates til henholdsvis klasse 1 og klasse 2. Klasse 1 omfatter erhvervspiloter, flyvemaskinister, flyveledere, mens klasse 2 er for privatpiloter, FIS-operatører, svæveflyvere og ballonskippere.

En førstegangsundersøgelse til klasse 1 har en vejledende pris på 7.500 kroner, mens fornyelsen koster omkring 2.000 kroner. Er der tale om en undersøgelse til klasse 2, er prisen for førstegangsundersøgelse 2.125 kroner, mens den årlige fornyelse koster 1.375 kroner. Hertil kommer udgifter til eventuel EKG og høreprøve. Der er således tale om en samlet regning på ikke under fem millioner kroner – og formentlig også noget højere.

Men det er stadig uklart, om TBST påtager sig omkostningerne, eller om piloter og flyveledere selv skal betale.

“Dét aspekt vil vi vende tilbage omkring,” siger TBST´s vicedirektør til CHECK-IN.dk.

Kritik for 12 år siden
Der har i mange år været kritik af den nu fyrede læges dobbeltrolle som flyvelæge hos TBST og indehaver af sin egen flyvemedicinske klinik, hvor hun var chef for de læger i TBST, der skulle godkende undersøgelserne fra flyvelægens egen klinik.

Den problemstilling rejste Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti helt tilbage i 2007 i et interview med Fyens Stiftstidende.

“Jeg vil ikke påstå, at hun laver dårlige undersøgelser, men jeg kommer i tvivl om habiliteten, når myndighedernes eksperter også har givet sig selv autorisation til at undersøge piloter. Hvis der nu kommer en klage, skal myndigheden så undersøge sig selv,”  sagde Jens Christian Lund (S), daværende og nu afdøde medlem af folketingets trafikudvalg.

Nogenlunde samme holdning indtog Dansk Folkepartis tidligere trafikordfører Walter Christophersen.

“Man kunne nok finde en lidt heldigere måde at gøre det på, for det der med at kontrollere sig selv er ikke optimalt. Kontrol er godt, men der burde nok være en mere objektiv instans.”

Men TBST fastholder, som man også gjorde for 12 år siden, at styrelsens flyvelæge ikke ville komme i nærhed af at sagsbehandle sin egen undersøgelse.

“TBST pointerer, at styrelseslægen ikke godkender noget,  der vedrører deres egen klinik,” lyder kommentaren fra Kåre Clemmesen.

 

Relaterede artikler:

2.000 piloter og flyveledere skal have nye helbredsbeviser

Dropper to-personers regel

Skærpede medicinske krav til piloter