Tre flyselskaber har netop underskrevet to nye codeshare-aftaler og en interline-aftale. De skal styrke båndene på tværs af Nordatlanten. Billund-rute er den første, der får gavn af den ene aftale.
Hvert år diskuteres det arktiske områdes fremtid, når konferencen Arctic Circle Assembly finder sted i Islands hovedstad Reykjavik. Det gælder også i år, men forud for at programmet gik i gang torsdag i denne uge, benyttede tre nordatlantiske flyselskaber lejligheden til at knytte tættere bånd.
I september for to år siden indgik Air Greenland og Icelandair en hensigtserklæring, der slog fast, at de to selskaber ville arbejde henimod at indgå en formaliseret codeshare-aftale. Torsdag blev der så officielt skrevet under på den nye aftale.
Air Greenland og Icelandairs nye aftale træder i kraft, når det grønlandske flyselskab bliver certificeret i henhold til IATA’s Operational Safety Audit-program. Det ventes indtil videre at ske omkring sommer næste år.
Flere nye aftaler
Det var dog ikke kun de to førnævnte selskaber, der fandt kuglepennene frem i Island. Det gælder også for Atlantic Airways, da det færøske flyselskab og Icelandair ligeledes underskrev en codeshare-aftale, der efter planen iværksættes i løbet af første kvartal af 2025.
I tillæg til Icelandair-aftalerne, indgik Atlantic Airways og Air Greenland også en interline-aftale, som man håber, vil styrke de to selskabers samarbejde med virkning fra begyndelsen af næste år. Det fortæller Atlantic Airways’ administrerende direktør Jóhanna á Bergi.
”En interline-aftale med Air Greenland åbner op for direkte rejser samme dag til og fra Nuuk via København på visse dage om ugen. Vi ved også, at der er mange færinger, der arbejder i Grønland, og dette vil være en stor fordel for dem, da det nu bliver muligt at rejse til Grønland uden at skulle overnatte i København.”
Bygger bro og åbner døre
Jacob Nitter Sørensen, der er administrerende direktør for Air Greenland, ser de to aftaler som et skridt i retning af, at båndene på tværs af hele regionen styrkes
”Vi er begejstret over at indgå denne skelsættende codeshare-aftale, da den forbedrer forbindelserne på tværs af Norden og Arktis,” siger direktøren – og tilføjer:
”Ved at samarbejde med Icelandair og Atlantic Airways bygger vi bro mellem vores samfund og åbner nye døre for rejsende, hvilket gør det lettere end nogensinde at udforske de rige kulturer og betagende landskaber i vores nordlige regioner.”
Den første rute, der vil være tilgængelig på både Air Greenlands og Icelandairs salgskanaler, bliver den mellem lufthavnene i Billund og Nuuk med mellemlanding i Keflavik. Den beflyves af Air Greenland fra den 18. juni til den 27. august næste år.
Kalder det et vigtigt fundament
Hos Icelandair fortæller koncernchef Bogi Nils Bogason, at han ser ens træk ved de tre flyselskaber, og derfor giver det mening at samarbejde tættere.
”Dét, vi har til fælles, er, at vi alle er ø-nationer, der er afhængige af effektiv lufttransport for at komme i kontakt med verden og for vores landes velstand.”
”Ved at forene kræfterne og formalisere vores partnerskaber vil vi yderligere styrke flyforbindelserne i den vestnordiske region og i Arktis, hvilket er et vigtigt fundament for den fremtidige udvikling i denne del af verden.”
Jóhanna á Bergi ser de nye aftaler som en mulighed for, at landene derigennem kan etablere sig som rejsemål, der trækker flere internationale turister til, end tilfældet er i øjeblikket.
”Denne aftale er vigtig både kommercielt og for vores lande, da den fremmer dybere forbindelser og gensidig vækst. Ved at forbinde vores flyruter øger vi vores synlighed og arbejder på at etablere vores nordvestlige nationer som fremtrædende rejsedestinationer på det internationale marked.”
Relaterede artikler:
TAP finder nye nordiske venner efter SAS-exit