Topcheferne fra SAS, Norwegian og Play var tirsdag samlet ved Danish Travel Event i København. “Norwegian tog mange rigtige beslutninger, og vi tog vores beslutninger for sent,” erkendte SAS-chef Anko van der Werff.
Omkring 100 repræsentanter fra den danske rejse- og luftfartsbranche var tirsdag samlet på Clarion Copenhagen Airport til den første udgave af Danish Travel Event, der er et arrangement med fokus på vidensdeling og networking.
Første Danish Travel Event havde den nordiske luftfart på agendaen, og hvordan den i fremtiden vil påvirke rejsemarkedet i Danmark og i de nordiske nabolande. Til stede var tre topchefer fra nordiske flyselskaber, og fælles for alle tre var, at de i en periode på blot tre måneder i midten af 2021 havde sat sig til rette i chefstolen.
Birgir Jónsson fra Play tiltrådte i april 2021, og i juni blev Geir Karlsen udnævnt til koncernchef i Norwegian, mens Anko van der Werff i juli samme år overtog chefstolen efter Rickard Gustafsson, der allerede i januar havde meddelt sin afgang.
Norwegian tidligt i rekonstruktion
De tre koncernchefer har haft vidt forskellige udfordringer, siden deres tiltrædelse. Det kom frem på tirsdagens event, hvor Geir Karlsen forklarede, at han blev tilbudt at overtage rollen som koncernchef efter Jacob Schram, da selskabet i slutningen af maj kom ud af den finansielle rekonstruktionsproces i Irland og Norge.
“Vi havde seks måneder, hvor det handlede om overlevelse. Vi tog muligheden, da vi fik den, og vi var det første selskab, der prøvede at løse det på denne måde. For mig var arbejdet afsluttet, og jeg har halvvejs på vej ud af selskabet på det tidspunkt,” afslørede Geir Karlsen.
Derimod var det først i begyndelsen af juli sidste år, at SAS på begyndte sin rekonstruktionsproces via en Chapter 11-proces ved en amerikansk konkursdomstol.
SAS-chefen Anko van der Werff erkendte da også, at det ikke var en fordel for SAS, at man kom sent ind i processen.
“Norwegian tog mange rigtige beslutninger, og vi tog vores beslutninger for sent. Det var godt for dem,” erkendte Anko van der Werff.
Oprindeligt var det planen, at hele processen for SAS ville tage 12 måneder, men nu bliver der tale om 12 til 18 måneder, og ifølge Anko van der Werff vil SAS i endnu seks måneder fra nu være i konkursbeskyttelse.
Fra rådgiver til topchef
Anderledes så det ud for Birgir Jónsson, da han i april fik ansvaret for det islandske start-up med navnet Play. Her skulle han blot sparke bolden i mål i forhold til det forarbejde, som andre i virksomheden havde lavet før ham. Selskabet sendte første fly på vingerne den 24. juni, og her kunne den islandske koncernchef føre saksen få måneder efter sin tiltrædelse.
Birgir Jónsson havde en baggrund fra blandt andet Iceland Express og WOW air, og derfor blev han af investorerne hyret ind til at kigge nærmere på forretningen.
“Hånden på hjertet, så var jeg ikke en del af det hold, som startede op. Jeg kom ind som rådgiver for investorerne i forhold til at undersøge fakta omkring virksomheden,” forklarede Play-chefen.
Birgir Jónsson er af den opfattelse, at mange laver fejl, når de driver et flyselskab, fordi der kommer for mange følelser ind i billedet.
“Luftfartsindustrien elsker glamour, men man skal drive et flyselskab som enhver traditionel forretning,” understregede han.
Stor spørgelyst
Der var stor spørgelyst fra de 100 deltagere på Danish Travel Event, der sendte mange spørgsmål via moderatoren Charlotte Beder og videre til oplægsholderne.
I de de kommende dage vil Check-in.dk bringe historier, der sætter fokus på mange af de interessante emner, der blev drøftet ved arrangementet, der for første gang samlede de tre luftfartschefer.
Relaterede artikler: